-درصد-ولسوالی‌های-زون-جنوب-شرق-سقوط-کرده‌اند

منابع می‌گویند که ۹۰ درصد ولسوالی‌های زون جنوب شرق کشور به دست گروه طالبان سقوط کرده و شاهراه‌های بزرگ نیز مسدود اند.

به گزارش افغان نیوز؛ اظهار حمیم، معاون کمیسیون عالی زون جنوب شرق، امروزچهارشنبه( 26، جوزا ) طی یک نشست خبری در کابل گفت که ولسوالی‌های مقر، قره‌باغ، اجیرستان، ده یک، خوگیانی، خواجه عمری، رشیدان ولایت غزنی و ولسوالی‌های نرخ، جلریز، چک ولایت میدان وردک از یک ماه بدینسو حدود 90 درصد شان سقوط کرده و شاهراه های بزرگ نیز مسدود اند.

آقای حمیم افزود: ضعف در رهبری نیروهای امنیتی و دفاعی کشور باعث شده که بیش ترین ولسوالی‌ها و پاسگاه های امنیتی در زون جنوب شرق بدست طالبان سقوط کنند. 

به گفته او، در حال حاضر راه عمومی گردیز الی ولسوالی زرمت پکتیا ماین گذاری شده و مردم مریض های شان را به شفاخانه منتقل کرده نمی‌توانند، اما حکومت مرکزی هیچ توجهی در این راستا ندارد.

او گفت که یکی از عوامل افزایش ناامنی‌ها در زون جنوب شرق کشور، برکنار کردن کادر های نظامی و مسلکی و گماشتن افراد بی‌کاره است که توانایی مدیریت جنگی را ندارند و به همین دلیل برخی از ولسوالی‌ها بدست دشمن سقوط کرده اند.

از سوی هم، فرشته چرخی، عضو کمیسیون زون جنوب شرق گفت که اگر بی توجهی حکومت ادامه یابد، شش ولایت جنوبی به‌صورت کامل توسط طالبان سقوط خواهند کرد. زیرا اکنون شماری از ولسوالی‌ها مانند اجیرستان، خواجه عمری و همچنان پاسگاه‌های امنیتی بدست گروه طالبان سقوط کرده و تعداد شان هم در محاصره قرار دارند.

وی از حکومت و دیگر نهاد‌های ذیربط خواست که حق مردم را در روند گفتگو‌های صلح نادیده نگیرد و به حفظ جان و مال شان اولویت دهد.

در همین حال، رحیم الله ثمون، عضو این کمیسون گفت: میزان ویرانی تاسیسات عام‌المنفعه، تلفات افراد ملکی بی‌گناه در ماه‌های گذشته افزایش یافته است. 

به گفته او؛ مکاتب، مساجد و حتی خانه‌های مردم ماین کارگذاری شده و از بین رفته اند. او از حکومت و طالبان خواست که تاسیسات عام المنفعه را هدف قرار ندهند.

این درحالی است که در این اواخر، حملات گروه طالبان در سراسر کشور افزایش یافته است. اما امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، ضمن اینکه حملات خونین بر مردم ملکی را از ضعف‌های شان می‌پندارد، اما مدعی است که در بخش برنامه ریزی‌های استراتیژیک، تمام آنچه را وعده نموده بودیم، انجام یافته است.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که شرایط ناگوار است، اما ادعای مبنی بر اینکه ولسوالی‌ها از روی یک پلان به طالبان واگذار می‌شود، درست نیست.

90 درصد ولسوالی‌های زون جنوب شرق سقوط کرده‌اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد