-نوع-حیوان-در-افغانستان-در-خطر-انقراض-قرار-دارند

خطر انقراض نسل حدود ۱۵۱ نوع حیوان مثل ببر، پلنگ و همچنان شماری از خزندگان و پرندگان در افغانستان نگرانی های مسوولان حیات وحش را برانگیخته است.

به گزارش افغان نیوز: عزیزگل ثاقب، رئیس باغ وحش کابل امروز چهار شنبه( 1 جوزا) در مراسم گرامی داشت از روز جهانی تنوع حیات گفت که نگهداری و حفاظت از حیوانات و پرندگان تنها کار دولت نیست بلکه تمام شهروندان باید در خفاظب از زیبایی شهر شان سهم بگیرند.

آقای ثاقب تصریح نمود؛ حدود 149 نوع حیوان که شامل پرندگان و خزندگان نیز می شود در حال انقراض اند و ببر و پلنگ نیز از طبیعت افغانستان خارج شده اند.

رئیس باغ وحش کابل می افزاید که از حدود 100 نوع خزندگان و پرندگان و سایر چهارپایان مختلف در باغ وحش کابل حفاظت و نسل گیری می شود.

وی همچنان خاطرنشان ساخت که در سال گذشته به تعداد یک میلیون تماشاچی از طبقات مختلف جامعه شامل دانشجویان، شاگردان مکتب، معتادین و معلولین از این حیوانات دیدار داشتند و شماری از دانشجویان به منظور سیر علمی نیز می آمدند.

عزیز گل ثاقب اظهار داشت که از میان این یک میلیون تماشاچی باغ وحش کابل، حدود 500 هزار آن را جوانان و محصلان و 75 هزار دیگر آن را اعضای خانواده ها تشکیل می دهند.

او یادآور شد؛ بررسی ها نشان داده که هنوز شماری از کودکان مکاتب و کودکستان ها و همچنان بعضی از شهروندان هنوز برخی از حیوانات، پرندگان و خزندگان را نمی شناسند.

آقای ثاقب علاوه می کند که بر اساس این بررسی ها؛ باغ وحش کابل در نظر دارد تا تصاویر انواع حیوانات را قاب کرده و در مکاتب، شفاخانه ها، اداره ثبت احوال و ریاست پاسپورت که اذحام مردم در آنجا بیشتر می باشد، نصب کند تا آنان با حیوانات آشنایی حاصل نمایند و همچنان در حفاظت از آن همکاری کنند.

در همین حال، شاه زمان میوندی، رئیس اداره محیط زیست در این مورد گفت؛ اکنون میزان تخریبات ایکوسیستم نگران کننده گفته می شود و دراین حالت می توانیم وضعیت ایکوسیستم جهان را بحرانی تلقی نماییم.

رئیس اداره محیط زیست اضافه نمود که افغانستان دارای 428 تا 515 نوع حیوان پستاندار، 111 تا 139 نوع ماهی، 92 تا 112 نوع خزنده و 6 تا 8 نوع ذو حیات می باشد.

151 نوع حیوان در افغانستان در خطر انقراض قرار دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد