-هزار-باشندۀ-ولسوالی-سانچارک-آواره-شده-اند

شماری از فعالان مدنی ولایت سرپل می‌گویند: در اثر جنگ بین گروه‌ طالبان و نیروهای امنیتی در قریه تبر ولسوالی سانچارکی ولایت سرپل، حدود ۶ هزار باشنده محل بود و باش خود را ترک کرده اند و نیازمند کمک بشر دوستانه اند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز، شماری از فعالان مدنی امروز (یک شنبه 26 قوس) در یک برنامه خبری در کابل گفتند: از هفت روز به این طرف جنگ بین نیروهای امنیتی و گروه طالبان در قریه تبر ولسوالی سانچارکی جریان دارد و در اثر این جنگ حدود 6 هزار باشنده قریه تبر محل سکونت خود را ترک کرده اند.

محمد نسیم کشاورز یک تن از فعالان مدنی گفت: به دلیل نبود امکانات و تجهیزات برای آواره شده گان قریه تبر 4 نفر جان های خود را از دست داده اند و 18 نفر دیگر نیز در اثر جنگ کشته شده اند.

آقای کشاورز گفت: قریه تبر از سه روز به این طرف در دست گروه طالبان قرار دارد و حکومت در این مدت هیچ گونه توجه برای پس گیری این قریه نکرده است. او افزود: گروه طالبان و نیروهای امنیتی هر دو طرف خانه‌های مردم عام را مورد هدف قرار میدهند که کمیسیون حقوق بشر باید در این زمینه تحقیق کند.

محمد داود همدرد یکی دیگر از فعالان مدنی گفت: شمال افغانستان هر روز ناامن میشود و سران حکومت به جای تامین امنیت کشور به دنبال مسائل قوم گرایی و سمت گرایی اند. او افزود: اگر قریه تبر بشتر از این در اختیار گروه طالبان قرار داشته باشد ولسوالی سانچارک نیز سقوط خواهد کرد و سقوط ولسوالی سانچارک به معنی سقوط سرپل و در نهایت شمال است.

آیت الله شرق یک تن از باشندگان قریه تبر ولسوالی سانچارک گفت: عامل اصلی جنگ در قریه تبر اختلاف بین دو قمندان محلی بوده است که یکی از قمندان ها با گروه طالبان همکار شده است و قریه را تصرف کرده است.

این فعالان از دولت میخواهند که برای بیجا شده گان محل بود وباش، غذا و البسه زمستانی تهیه کند. انان گفتند که داعش در شمال و ولایت سرپل در حال سرباز گیری است و حکومت هیچ گونه توجه جدی برای جلوگیری از این امر ندارد.

این فعالان به رسم اعتراض یک خیمه تحصن در پارک شهر نو برپا کرده است تا حکومت توجه جدی برای نجات مردم قریه تبر انجام دهد.

قریه تبر از جایگاه استراتژیک در ولایت سرپل برخوردار است.

6 هزار باشندۀ ولسوالی سانچارک آواره شده اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد