-هزار-معلول-در-افغانستان-زندگی-می‌کنند

وزارت دولت در امور شهدا و معلولین، بیکاری را از مشکلات عمده‌ای افراد دارای معلولیت دانسته و می‌گوید که درحال حاضر ۱۴۰ هزار معلول در افغانستان زندگی دارند.

به گزارش افغان نیوز: لعل‌الدین آریوبی، وزیر دولت در امور شهدا و معلولین که روز( سه‌شنبه، 28 عقرب) در مورد دست‌آورد ها و چالش‌های این اداره صحبت می‌کرد، گفت: 311 هزار معلول و شهید در این وزارت ثبت است که از این میان 170 هزار آن شهید و 140 هزار دیگر آن معلول اند. آقای آریوبی گفت: " 50 هزار این رقم مربوط ادارات نظامی و متباقی آن مربوط ادارات غیر نظامی‌ می‌شوند".

وزیر دولت در امور شهدا و معلولین افزود که 30 هزار شهید و معلول به تازگی تثبیت شده که با اضافه شدن این رقم ،شمار شهدا و معلولین در کشور نزدیک به 350 هزار نفر می‌رسد.

آقای آریوبی قوانین پیشین مربوط به شهدا و معلولین را تبعیض آمیز دانسته و گفت: "در قوانین قبلی شهدا و معلولین تبعیض وجود داشت وبرای عده خاص تدوین شده بود؛ اما وزارت دولت در امور شهدا و معلولین مطابق کنوانیسیون بین‌المللی حقوق بشری این قانون را تعدیل کرده و تبعیض را از میان برداشته است و اکنون تمامی معلولین با حقوق مساوی در نظر گرفته شده اند".

وزیر دولت در امور شهدا و معلولین وجود فساد را در امور شهدا و معلولین تایید کرد و گفت: "موارد فساد از جمله شهدای خیالی در برخی از ولایت‌ها وجود دارد که بررسی‌ها در این مورد جریان دارد و مشکل فساد در این ولایت‌ها در سال آینده از بین خواهد رفت".

او گفت که در مبارزه علیه فساد اداری،‌ آمرین و کارمندان ریاست شهدا و معلولین ده ولایت  از جمله نیمروز، سمنگان و کندز به ثارنوالی معرفی شده و اکنون در بند هستند و آمرین ولایت‌های ننگرهار و کنر نیز تبدیل شده اند.

آقای آریوبی بیکاری را از مشکلات عمده معلولین در کشور یاد کرده و گفت که این وزارت مطابق قانون، طرحی را ساخته است که بربنیاد آن باید تمامی ادارات دولتی به گونه جبری  3 درصد از کارمندان  خود را از میان معلولین استخدام کرده و امتحان آنان را به شکل جداگانه بگیرد.

به گفته وزیر دولت در امور شهدا و معلوین؛ حکومت به دلیل نبود بودجه کافی نتوانسته است که کمک‌های لازم را به معلولین و خانواده‌های شهدا انجام دهد و به همین منظور صندوق حمایت از معلولین و خانواده‌های شهدا ایجاد شده که کمک‌های کشورهای خارجی، تاجران و سایر نهاد کمک کننده در این صندوق جمع آوری می‌شود.

آقای آریوبی افزود که 700 هزار معلولین غیر جنگی یا طبعی که 80 درصد می‌شوند در کشور زندگی دارند و پیش از این در برار آنان تبعیض وجود داشت و رسیدگی چندان نشده است؛ اما این تبعیض با تعدیل قانون از بین رفته است.

آریوبی در پاسخ به پرسش خبرنگار در مورد اینکه چرا شماری از معلولین در ایستگاه‌ها و چهاراهی شهر کابل از موترهای مسافر بری پول اخاذی می‌کنند گفت: "به اساس تفاهم که این وزارت با اداره شهرداری دارد، این اداره باید 7 درصد از معلولین و 7 درصد از خانواده‌های شهدا را به جاهای مختلف استخدام کند؛ اما معلولینی که بیرون از این تفاهم‌نامه استخدام شده و به گونه خودسرانه پول می‌گیرند، باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرند".

این در حالی است که افزایش حملات انتحاری و جنگ در شهرهای مختلف افغانستان در چند سال اخیر روزانه جان ده ها نفر را گرفته و شماری را هم معلول می‌کند.

140 هزار معلول در افغانستان زندگی می‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد