-ولسوالی-ولایت-تخار-توسط-طالبان-اداره-می-شوند

برخی از اعضای شورای ولایتی تخار با ابراز نگرانی می گویند که طالبان در ولسوالی های درقد، اشکمش، دشت قلعه، خواجه غار، یکنی قلعه و خواجه بهاوالدین این ولایت تسلط کامل دارند و تمامی امورات از سوی این گروه رهبری می شود.

به گزارش افغان نیوز: روح الله رووفی عضو شورای ولایتی تخار امروز پنج شنبه(9، حوت) با تایید این مطلب به خبرنگار افغان نیوز گفت که جنگجویان طالبان نسبت به سالهای گذشته عقاید و رفتارشان تغییر کرده و اکنون هیج مخالفتی با آموزش و سایر خدمات دولتی ندارند.

آقای روفی تصریح می کند که طالبان در حل منازعات مردمی بیشتر و بهتر از دولت به قضایا رسیدگی دارند و به همین دلیل مردم از امور عدلی و قضای این گروه رضایت کامل دارند.

این نماینده مردم در شورای ولایتی تخار می افزاید که معارف، خدمات ملکی و قضایی در ولسوالی های دشت قلعه، خواجه غار، ینگی قلعه، خواجه بهاوالدین، اشکمش و درقد توسط دولت اما به رهبری طالبان کنترل و ارایه می شود.

وی همچنان از بهتر شدن رفتار طالبان در امور انکشافی نیز ابراز خرسندی نموده افزود که پروژه های اقتصادی با پرداخت 5 درصد مالیات به این گروه اجازه فعالیت دارند و مردم از این روند راضی هستند.

از سوی هم میراحمد قسیم عضو دیگر شورای ولایتی تخار تسلط طالبان بر 6 ولسوالی این ولایت را تایید نموده می افزاید؛ با این که در این ولسوالی ها مراکز آموزشی فعالیت دارند اما اجازه درس خواندن به دختران توسط طالبان داده نشده و قشر بانوان از نعمت آموزش در این ولسوالی ها محرم اند.

آقای قسیم نیز حل مسایل قضایی را توسط طالبان رضایت بخش می خواند و تاکید دارد که مردم محل از لحاظ امنیتی با خیال راحت زندگی می کنند.

این عضو شورای ولایتی تخار علاوه نمود که سربازگیری طالبان از میان مردم محل و جوانان جریان دارد و به تازگی مراکز آموزش نظامی در ولسوالی های تحت کنترل شان آغاز شده است.

محمد اعظم افضلی از اعضای شورای ولایتی این ولایت می گوید که فرماندگان ارشد گروه طالبان در این ولایت حضور ندارند اما شماری از فرمانده ها رهبری جنگ چند روز قبل دشت قلعه را بر عهده داشتند.

آقای افضلی خاطر نشان ساخت که اکثر طالبان این ولایت را شورشیان و ناراضیان حکومتی تشکیل می دهد که در برابرشان ظلم، حق تلفی ها و دعواهای ناحق صورت گرفته است.

او می افزاید؛ در میان طالبان این ولایت کسانی نیز هستند که عضویت استخبارات کشورهای بیرونی را دارند و به عنوان جاسوس کار می کنند اما در چوکات طالبان فعالیت دارند.

افضلی راه های درآمد طالبان را جمع آوری عشر و زکات از مردم، باج گیری و گروگان گیری سربازان عنوان می کند اما تایید می کند که معاش مشخصی را نیز از کشورهای بیرونی دریافت می کنند.

در همین حال محمد حسین حنیف یکی دیگر از نمایندگان مردم تخار در شورای ولایتی تمویل کننده طالبان این ولایت را کشور پاکستان می داند و تاکید دارد که جوانان تحصیل کرده نیز با میل خود شان به این گروه می پیوندند.

آقای حنیف با این که نامی از کشورهای تمویل کننده این گروه نمی گیرد اما تمامی کشورهای همسایه را که منافع شان را در جنگ افغانستان می بینند، مقصیر اصلی می پندارد.

این عضو شورای ولایتی تخار اظهار داشت که جنگ اخیر تخار که 14 روز طول کشید و حدود 3هزار تن آواره شدند، با حمایت طالبان داخلی از سوی پاکستان سازماندهی شده بود.

"گزارش از حبیبه حبیبی"

6 ولسوالی ولایت تخار توسط طالبان اداره می شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد