اتحادیه-ژورنالیستان-آزاد-حمله-بر-خبرنگاران-حمله-بر-آزادی-بیان-است

اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان در واکنش به انفجار مزارشریف که در آن شماری خبرنگاران زخمی شدند، گفت: حمله بر خبرنگاران حمله بر آزادی بیان است.

به گزارش افغان نیوز؛ اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان روز گذشته (شنبه، ۲۰ حوت) با نشر اعلامیه‌ای حمله بر مرکزی فرهنگی اجتماعی تبیان را که در آن شماری خبرنگاران زخمی شدند، محکوم کرده و از امارت اسلامی خواستار شناسایی عاملان این رویداد شده است.

در اعلامیه آمده است: خبرنگاران صدای واقعی مردم افغانستان بوده، حمله بر جان خبرنگاران حمله بر آزادی بیان و مردم افغانستان است.

این اتحادیه گفته است: در برنامه‌ای که قرار بود از خبرنگاران شمال کشور تقدیر شود، انفجار صورت گرفت و ۱۴ خبرنگار از حمله مرتضی صمیمی، نجیب فریاد، فردین نوروزی، عزیز ابرام، خیبر ابراهیمی، وحید جلالی، سیرت نوری، جواد درویش، روح الله روحانی، حسیب، منیر بهیر، سجاد موسوی، داکتر ناصر ظاهری و رسول سالک زخمی شدند. 

اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان از امارت اسلامی خواسته است که این رویداد را به صورت جدی پیگیری و عاملان آن را شناسایی کند.

اعلامیه افزوده است که افزون بر این، اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان از مسوولان امارت اسلامی می‌خواهد تا در تامین امنیت و مصوونیت جانی خبرنگاران کشور توجه جدی نمایند.

دفتر حمایت‌کننده‌ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) با نشر اعلامیه‌ای که نیروهای امارت اسلامی خبرنگارانی را که در انفجار روز گذشته زخم‌ برداشتند، مورد بازجویی قرار داده‌اند. خبرنگاران نیز می‌گویند که نیروهای امنیتی وسایل آنان را ضبط کرده‌اند.

نی این اقدام را خلاف ارزش‌های حقوق‌بشری خوانده و گفته است که این وضعیت به نوع فشار «مضاعف» بر خبرنگاران است.

این در حالی است که بامداد روز گذشته انفجاری در دفتر تبیان در شهر مزارشریف رخ داد که در آن ۱۴ تن از خبرنگاران زخمی شدند‌.

فرماندهی امنیه بلخ پس از این حمله اعلام کرد که در انفجاری مرکز تبیان یک تن کشته و هشت نفر دیگر زخمی شده‌اند.

 

 

اتحادیه ژورنالیستان آزاد: حمله بر خبرنگاران حمله بر آزادی بیان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد