اعتیاد-سربازان-به-مواد-مخدر،-زنگ-خطر-برای-ولایت-زابل

شماری از اعضای شورای ولایت زابل با ابراز نگرانی می گویند که گسترش اعتیاد نیروهای امنیتی به مواد مخدر باعث شده تا ۹۰ در صد خاک این ولایت تحت کنترل گروه طالبان قرار گیرد.

به گزارش افغان نیوز: دور محمد قیام عضوی شورای ولایتی زابل امروز( یک شنبه 29ثور) به آژانس خبری افغان نیوز گفت که زابل یک ولایت زراعتی است؛ اما امسال کشت مواد مخدر مانند چرس به دلیل شدت خشکسالی نسبت به دیگر محصولات افزایش یافته است.

وی با ابراز نگرانی از افزایش کشت مواد مخدر از قبیل تریاک و چرس در والسوالی های شمولزی، نوبهار، شنکی،  این ولایت گفت که در چند ولسوالی جنوبی ولایت زابل که نزدیک به سرحدات پاکستان می باشند، به دلیل کم بودی آب، کشت چرس افزایش یافته است.

محمد قیام افزود که کشت مواد مخدر در ولسوالی های تحت تصرف طالبان نیز رو به افزایش بوده و اکنون 90 درصد ولسوالی های این ولایت به جز مراکز آن، از سوی گروه طالبان مدیریت می شود.

وی گفت: مردم بخاطر ضعف اقتصادی و خشک سالی  به کشت مواد مخدر رو آورده اند و با فروش هر کیلو تریاک، سی تا چهل هزار پول در یافت می کنند. این مواد مخدر از طریق ولایت قندهار به کشور های ترکیه، ایران، و پاکستان قاچاق می گردد.

فوزیه کاکر یکی دیگر از اعضای شورایی ولایتی زابل تصریح نمود که در این ولایت کشت مواد مخدر توسط دهاقین به اوج خود رسیده و هنوز هیچ اقدامی برای کاهش آن از سوی دولت صورت نگرفته است.

کاکر افزود؛ کشت مواد مخدر در این ولایت باعث شده که نا امنی نیز در بسیاری از مناطق افزایش یاید، زیرا اکثر قوماندانان و سر بازان پایین رتبه مبتلا به مواد مخدر می باشند.

وی گفت: نشه بودن مقامات بلند رتبه باعث شده که معاشات سربازان به وقت اش نرسد و هر روز تعداد زیادی از پوسته های نیروهای امنیتی سقوط کند.

کاکر با اظهار نگرانی گفت که اکنون به دلیل بی کفایتی و اعتیاد  نیروهای امنیتی به مواد مخدر، چندین ولسوالی این ولایت سقوط نموده است.

به گفته وی؛ ولسوالی های شنکی و شمون این ولایت که هم سرحد با کشور پاکستان می باشد، روز گذشته به دلیل نشه بودن نیروهای امنیتی، توسط طالبان سقوط کرد و در نتیجه یک قومندان به شمول 16 تن از نیروهای امنیتی شهید و 7تن دیگر شان زخم برداشند.

وی در اخیر هشدار داد که اکنون 90 درصد خاک این ولایت بدست طالبان است و آنان دهقانان را به کشت مواد مخدر تشویق می کنند تا از یک طرف مالیه اخذ نمایند و از سوی دیگر اعتیاد به مواد مخدر در میان نیروهای امنیتی را شدت بخشند تا زود تر به اهداف شان برسند.

اعتیاد سربازان به مواد مخدر، زنگ خطر برای ولایت زابل

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد