اعتیاد-و-ناامنی؛-دو-معضل-مرتبط-در-ولایت-نیمروز

شماری از مقامات ولایت نیمروز می گویند که بیکاری، فقر و رفتار های غیر قانونی در کشور باعث شده است که ناامنی ها و شمار معتادان در این ولایت افزایش یابند.

به گزارش افغان نیوز: محمد یونس عرب یکی از اعضای شورای ولایتی نیمروز در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز تصریح نمود که افرایش شمار معتادان ناشی از فقر و بیکاری، تاثیرات منفی بر وضعیت امنیتی این ولایت گذاشته است.

آقای عرب می افزاید که ولسوالی های دلارام، خاشرو، چهاربرجک از متاثرین مناطق ولایت نیمروز محسوب می شوند که کشت مواد مخدر و خضور  شمار معتادین نیز در این نواحی به صورت گسترده دیده می شود.

این عضو شورای ولایتی نیمروز علاوه می کند؛ تهدیداتی که از سوی معتادین بر باشندگان این ولایت وجود دارد به مراتب بیشتر از خطرات طالبان به حساب می رود.

یونس عرب همچنان تاکید می کند که هرچند باشندگان این مناطق بر اساس قوانین گروه طالبان زندگی می کنند، اما معتادان بخاطر بدست آوردن مخارج زندگی و خرید مواد مخدر؛ به دزدی، قتل و فعالیت های غیر قانونی دست می زنند.

وی می گوید: طالبان تهدید جدی برای این ولایت نیست؛ بلکه در داخل شهر قتل، دزدی، سرقت و فعالیت های مسلحانه وجود دارد که از سوی افراد ولگرد، بیکار و معتاد صورت می گیرد.

این عضو شورای ولایت می گوید که این گروه مربوط به کدام باندهای مافیایی و گروه افراد مسلح غیر مسوول نمی باشد، بلکه افراد خود سر و ولگرد می باشند که در جریان یک ماه ۱۶۰ تن آنان دستگیر شده اند. به گفته وی، اکثر این افراد بیکار و معتاد به مواد مخدر از کشور های همسایه مخصوصا ایران وارد این ولایت می شوند.

عرب گفت که دولت در عرصه جمع آوری معتادین هیج انگیزه ای ندارد و در جواب درخواست های مکرر ما گفته است که بودجه ای کافی برای جمع آوری و تداوی این معتادین ندارد.

با این وضع، خانم خیرالناس غمی عضو دیگر شورای ولایتی نمیروز ضمن تایید این ناامنی ها، به افغان نیوز گفت که ایجاد ناامنی در داخل شهر توسط اشخاص بیکار و معتاد، مردم را دچار مشکلات فراوانی نموده است. زیرا در جریان هر ماه، بر اثر ناامنی داخل شهر، سه الی چهار تن کشته می شوند. بنابراین یگانه عامل عمده این ناامنی ها افزایش بیکاری و معتادین می باشد.

این عضو شورای ولایتی نیز تاکید داشت که آنان به دلیل بیکاری دست به دزدی موتر سایکل، تلفن و پول می زنند و مربوط به باندهای مافیایی و افراد مسلح غیر مسوول نمی باشند. از سوی هم، ولایت نمیروز مرکز عبور و مرور قاچاقبران مواد مخدر است و این مواد در ساحات دور دست این ولایت که دولت در آنجا نظارت ندارد، کشت می شود.

غمی می گوید: تاکنون دولت توانسته فقط یک شفاخانه ۱۵بستر برای تداوی خانم های معتاد با امکانات بسیار کم بسازد، بنابراین دولت باید در این عرصه توجه جدی نماید. زیرا ناامنی های داخل شهر ولایت نمیروز نگران کننده بوده و مردم از این وضع به ستوه آمده اند.

اعتیاد و ناامنی؛ دو معضل مرتبط در ولایت نیمروز

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد