اعلامیه-نشست-شانگهای-حکومت-فراگیر-در-افغانستان-ضروری-است

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در اعلامیه‌ پایانی نشست این سازمان گفته‌اند که ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان با مشارکت نمایندگان گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی این کشور را ضروری می‌دانند.

به گزارش افغان نیوز؛ بیست‌و سومین نشست سازمان همکاری شانگهای روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۳ سرطان) به میزبانی هند برگزار شد.

در این اعلامیه پایانی این نشست که از سوی وزارت خارجه‌ هند نشر شده، آمده است که اعضای شانگهای بر این باور اند که یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت امنیت و ثبات در منطقه‌ سازمان همکاری شانگهای، رسیدگی به اوضاع افغانستان است.

اعضای شانگهای گفته‌اند که از افغانستان مستقل، بی‌طرف، متحد، دموکراتیک و صلح‌آمیز، عاری از تروریسم، جنگ و مواد مخدر حمایت می‌کنند.

در اعلامیه‌ آمده است که اعضای این سازمان ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان با مشارکت نمایندگان تمام گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی در جامعه‌ این کشور را ضروری می‌دانند.

اعضای شانگهای خواستار تلاش‌های فعال جامعه‌ بین‌المللی برای تسهیل بازگشت آبرومندانه، ایمن و پایدار مهاجران افغانستان به کشورشان نیز شده‌اند.

طبق اعلامیه‌، اعضای شانگهای گفته‌اند که با توجه به وضعیت در حال تحول بشردوستانه در افغانستان، از ادامه‌ تلاش‌ها برای کمک به مردم افغانستان حمایت می‌کنند.

در واکنش به این اظهارت کشورهای عضو شانگهای وزارت خارجه گفته است که امارت اسلامی اشتراک در چنین نشست‌های که عضویت ناظر آنرا دارد، حق مسلم خویش دانسته و عدم حضور در چنین نشست‌ها را مانعی در برابر همآهنگی همه‌جانبه برای جلوگیری از ناامنی و منع قاچاق مواد مخدر، کمک‌رسانی بشردوستانه، تعمیل پروژه‌های زیربنایی، تسهیلات، همکاری و اطمینان دوجانبه برای اتصال اقتصادی منطقه می‌داند.

در اعلامیه وزارت خارجه آمده است که امارت ‌اسلامی از بخشی‌های اعلامیه‌ که در آن از افغانستان آزاد، باثبات، متحد، عاری از جنگ و مواد مخدر، تداوم کمک‌های بشردوستانه و تسهیلات برای عودت‌ مهاجرین یادآوری صورت گرفته است، قدردانی می‌کند و درا ین راستا آماده هر گونه همکاری می‌باشد.

با این حال، بیست‌وسومین اجلاس سران سازمان همکاری‌ شانگهای روز گذشته با میزبانی نارندا مودی، نخست‌وزیر هند به‌صورت مجازی برگزار شد.

 

 

اعلامیه نشست شانگهای: حکومت فراگیر در افغانستان ضروری است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد