افزایش-عملیات-هوایی-نیروهای-آمریکایی-در-افغانستان

سیگار گزارش می‌دهد که حملات نیروهای آمریکایی در سه ماه اخیر سال ۲۰۲۰ میلادی به منظور دفاع از نیروهای امنیتی افغان افزایش یافته است.

به گزاش افغان نیوز: بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که نیروهای آمریکایی حملات تهاجمی علیه طالبان را متوقف کرده ولی حملات دفاعی ویژه هوایی را به حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان انجام داده‌اند.

در این گزارش آمده که طالبان در سه ماه گذشته بارها نیروهای آمریکایی را متهم به نقض موافقتنامه آمریکا و طالبان در دوحه کرده و مدعی شدند که در بمباران نیروهای آمریکایی غیرنظامیان کشته شده‌اند.

به نوشته سیگار، نیروهای آمریکا این ادعاها را رد کرده و می‌گویند: عملیات هوایی آنان براساس موافقنامه آمریکا و طالبان بوده که در آن تصریح شده؛ نیروهای آمریکایی می‌توانند از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در برابر حملات طالبان دفاع کنند.

سیگار نوشته که در سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد پرواز نیروی هوایی افغان در مقایسه به سه ماه قبل کاهش یافته ولی نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی چهار درصد پرواز این نیروها بیشتر بوده است.

در این گزارش آمده که از هر هفت هواپیما، چهار هواپیما بیشتر از ساعات در نظر گرفته شده در این سه ماه پرواز کرده‌اند. هلیکوپترهای نوع ام دی ۵۳۰ و هواپیمای سوپرتوکانو ( A-۲۹) قادر به انجام ماموریت در نظر گرفته شده نبوده است.

به گفته این نهاد؛ پنج نوع هواپیمای دیگر که در اختیار ارتش افغانستان است، قادر به انجام ماموریت محوله بوده است. همچنان، تعداد هواپیماهای که اجازه پرواز در این کشور را دارند، به ۱۶۷ فروند می‌رسد.

از این میان ۲۶ فروند سوپر توکانو هستند، ده فروند ( (AC-۲۰۸، ۲۴ فروند ( C-۲۰۸)، چهار فروند ( C-۱۳۰)، ۱۲ هلیکوپتر (Mi-۱۷ (، ۶۰ فروند هلیکوپتر ) MD-۵۳۰) و ۴۳ فروند هلیکوپتر بلاک هاک دارد.

• این درحالی است که براساس توافق آمریکا و طالبان که یک سال قبل در دوحه قطر امضا شد، طالبان به نیروهای آمریکایی و متحدانش حمله نخواهند کرد؛ اما عملا سطح خشونت‌ها در روزهای اخیر به‌شدت افزایش یافته است.

افزایش عملیات هوایی نیروهای آمریکایی در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد