افزایش-ویروس-کرونا-در-کابل؛-مسوولان-به-دزدی-می‌اندیشند

شماری از اعضای شورای ولایتی کابل با ابراز نگرانی از گسترش ویروس کرونا می‌گویند که مسوولان وزارت صحت و دیگر ارگان های ذی‌ربط هیچ یک به فکر مهار این ویروس نیستند، بلکه بیشتر به حیف و میل کمک ها می‌اندیشند.

به گزارش افغان نیوز: قاری سیدعمر هوتک، عضو شورای ولایتی کابل در یک گفتگو با خبرنگار افغان نیوز اظهار داشت: شفاخانه‌ی که در ناحیه نهم و 12 برای مبارزه با کرونا اختصاص یافته تاهنوز هیچ‌گونه تجهیزات کافی در اختیار ندارد و ممکن زمانی تجهیز شود که مردم در اثر این بیماری جان دهند.

آقای هوتک گفت: آمار های که وزارت صحت اعلام می‌کند واقعیت ندارد؛ زیرا تنها در ناحیه نهم بیشتر از 10 نفر، در ناحیه 12 شهر کابل 18 نفر و در ولسوالی سروبی بیشتر از 60 نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته اند.

وی افزود: « تعداد مراکز درمانی کم اما تعداد بیماران زیاد می باشند. بنابراین، به دلیل نبود امکانات و تجهیزات صحی در شفاخانه ها، از آمار واقعی چشم پوشی می‌شود. به گفته وی، براساس فرمان رئیس جمهور قرار بود که در هر ناحیه و ولسوالی های کابل یک شفاخانه برای مبارزه با کرونا ایجاد شود اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.»

وی در اخیر تاکید کرد که شیوع ویروس کرونا در افغانستان به یک تجارت تبدیل شده است، زیرا مسوولان صحی و ارگان های ذیدخل به فکر منفعت طلبی و حیف و میل کردن کمک ها هستند نه به فکر مهار کردن این ویروس در کشور.

در همین حال، وحید مجروح، معین وزارت صحت عامه کشور گفت: در حال حاضر شفاخانه افغان جاپان، قصر دارالامان و شفاخانه استقلال به صورت مجهز برای بیماران کووید – 19 آماده است و در روز های آینده شفاخانه علی جناح نیز به همین منظور اختصاص خواهد یافت.

آقای مجروح بیان کرد، براساس فرمان رئیس جمهور، قرار است " 13 هزار" بستر در در ولسوالی ها نیز برای مبارزه با کرونا فعال گردد. به گفته وی، در حال حاضر ظرفیت بستر ها از یک هزار به دو هزارو 300 بستر افزایش یافته و قرار است وزارت صحت عامه ظرفیت بستر ها را به 100 هزار بستر در 34 ولایت کشور برساند.

وی افزود: 380 دستگاه وینتلاتور در سطح افغانستان موجود است و بیشتر از 700 دستگاه  دیگر در حال تدراکات می باشد که اولین بسته های خریداری شده در اواسط ماه جون به کشور خواهند رسید.

معین وزارت صحت عامه کشور اظهار داشت که تاکنون، سه هزارو 949 نمونه تیست در کابل صورت گرفته که از این میان 779 واقعه شان مثبت تثبیت گردیده، 16 نفر جان باخته  و 128 نفر شان صحت یاب شده اند.

از سوی هم،  محمد ناصر مهری، سخنگوی والی کابل می‌گوید که حکومت برای تدابیر و جلوگیری از شیوع این بیماری 500 میلیون افغانی را اختصاص داده است که حدود پنج میلیون آن در خریداری مواد لازمه از قبیل چپرکت، وسایل بهداشتی برای داکتران و تجهیزات طبی به مصرف رسیده و تجهیزات طبی دیگر نیز به زودی وارد کابل خواهد شد.

سخنگوی والی کابل اظهار داشت که تاکنون برای 180 هزار خانواده و افراد مستحق کمک توزیع گردیده و این روند ادامه دارد. قرار است نهاد های بین المللی نیز به افراد بی بضاعت و مستحق کمک نقدی کنند.

زهره نوروزی، نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان می‌گوید که عدم مراقبت درست از افراد مبتلا به ویروس کرونا باعث شده که این ویروس گسترش یابد. از سوی هم، مردم در میان فقر و کرونا دست و پنجه نرم می کنند. بنابراین، حکومت باید برای خانواده های بی بضاعت و افراد مستحق به صورت درست کمک رسانی کند تا از گرسنگی جان ندهند.

این در حالی است که رضوان مراد، سخنگوی دفتر معاون اول ریاست جمهوری، چند روز قبل در صفحه‌ی فیس‌بوکش نوشته بود که شفیق‌الله، وکیل‌گذر ناحیه پانزدهم شهر کابل، ۲۰۰  بوجی آرد را برای توزیع به هفت نانوایی تسلیم شده بود، اما آن را در ناحیه یازدهم شهر کابل در یک زیرزمینی پنهان کرده بود.

 

افزایش ویروس کرونا در کابل؛ مسوولان به دزدی می‌اندیشند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد