افغانستان-به-«ائتلاف-جهانی-حمایت-از-آزادی-رسانه‌ها»-پیوست

معاون دوم ریاست جمهوری به نماینده‌گی از دولت افغانستان تعهدنامه پیوستن افغانستان را به «ائتلاف جهانی حمایت از آزادی رسانه‌ها» امضا کرد.

به گزارش افغان نیوز: محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، دیروز دوشنبه(7، دلو) به نماینده‌گی از دولت افغانستان این تعهدنامه را در مراسمی امضا کرد.

وی با امضای این تعهدنامه بیان داشت: دولت افغانستان تعهد می‌کند که در راستای بهبود وضعیت آزادی رسانه‌ها و مصونیت خبرنگاران در داخل و خارج از افغانستان تلاش و روند حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران را جدی‌تر کند.

آقای دانش، آزادی بیان را یک دست‌آورد مهم در ۱۸ سال اخیر دانست. او گفت که آزادی بیان در همه‌ی عرصه‌های سیاسی،‌ حقوقی، اجتماعی و فرهنگی نقش بی‌بدیل دارد، از این رو دولت متعهد است با پیوستن به نهادهایی هم‌چون ائتلاف جهانی حمایت از رسانه‌ها، از آزادی بیان و رسانه‌ها حمایت کند. به باور آقای دانش، حمایت از آزادی بیان، سبب ترویج ارزش‌های حقوق بشری در کشور می‌شود و هم‌چنین می‌تواند زمینه‌ی صلح واقعی در کشور را فراهم کند. علاوه بر این،‌ او افزود که آزادی بیان، تأمین‌کننده آزادی سیاسی و تمثیل‌کننده دموکراسی است تا به مردم اجازه داده شود در مورد مسایل آگاهانه بحث و مناظره کنند و حکومت‌شان را مورد پرسش قرار دهند. هم‌چنان معاون دوم رییس جمهور خاطر‌نشان کرد که آزادی بیان بهترین ابزار برای تأمین شفافیت و مبارزه علیه فساد اداری است؛ زیرا به گفته او، آزادی بیان سبب می‌شود تا مردم بیش‌تر مسوولیت‌پذیر شوند و مسوولیت‌شان را به گونه‌ی بهتر ادا کنند.

از سویی هم آقای دانش جنگ، ناامنی، تروریسم، ‌خشونت، دسترسی نداشتن به اطلاعات، عدم رعایت حقوق کارکنان رسانه‌ها در مراکز کار و نگرانی از به معامله گرفته شدن آزادی بیان در گفت‌وگوهای صلح را از چالش‌هایی یاد کرد که رسانه‌ها با آن‌ها مواجه‌اند. با این حال او اطمینان داد که علی‌رغم همه‌ی این چالش‌‌ها،‌ حکومت متعهد به حمایت از آزادی بیان است. او خاطر‌نشان ساخت که آزادی بیان از جمله دست‌آوردهای ۱۸ سال اخیر است، از این رو حکومت هیچ‌گاهی آن را در گفت‌وگوهای صلح به معامله نمی‌گیرد. او گفت: «بارها گفتیم که آزادی بیان در گفت‌وگوهای صلح، خط سرخ حکومت است و هیچ‌گاهی حاضر نیست که این دست‌آورد را مورد معامله قرار دهد

علاوه بر این، معاون دوم رییس جمهور خاطر‌نشان ساخت که حکومت نسبت به بررسی قضایای خشونت بر خبرنگاران مصمم است. او گفت که بررسی قضایای خشونت علیه خبرنگاران از اولویت‌های حکومت است و به همین دلیل است که هیچ قضیه خشونت بر خبرنگاران بدون بررسی نمانده است.

در همین حال سفارت‌های بریتانیا و کانادا از عضویت افغانستان در ائتلاف جهانی حمایت از آزادی رسانه‌ها، استقبال کردند. شارژدافر سفارت بریتانیا در این نشست گفت که این تعهدنامه تضمین‌کننده آزادی بیان و مصونیت مطبوعات است. او افزود که این تعهدنامه دولت افغانستان را مکلف می‌سازد تا از آزادی بیان در افغانستان حمایت کند. علاوه بر این، حکومت افغانستان متعهد می‌شود که در سطوح داخلی و خارجی از خبرنگاران و رسانه‌ها حمایت کند.

در همین حال شماری از خبرنگاران و حامیان خبرنگاران نیز از الحاق افغانستان به این ائتلاف ابراز خوش‌بینی می‌کنند. آنان می‌گویند که پیش از این، نهادهای حکومتی در دادن اطلاعات به رسانه‌ها تعلل می‌کردند و اکنون با پیوستن به ائتلاف جهانی حمایت از آزادی رسانه‌ها، امید است که مسوولان با توجه به این تعهدنامه، به دادن اطلاعات و حمایت از رسانه‌ها پای‌بند باشند.

ضیا بومیا، نماینده فدراسیون رسانه‌ها و ژورنالیستان، در این نشست گفت که شماری از مسوولان دولتی در ارایه اطلاعات به خبرنگاران برخورد پولیسی و سلیقه‌ای می‌کنند.

او گفت که این نوع برخورد اسناد تقنینی و تعهدنامه‌ها را با چالش مواجه می‌کند. آقای بومیا از نهادهای حکومتی خواست که در قسمت تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات با رسانه‌ها همکاری کنند.

این درحالی است که ائتلاف جهانی حمایت از آزادی رسانه‌ها به ابتکار دولت‌های بریتانیا و کانادا روی دست گرفته شده و تاکنون ۳۴ کشور عضویت این ائتلاف را به دست آورده‌اند. افغانستان با امضای این سند، سی‌وپنجمین کشوری است که عضویت این ائتلاف جهانی را کسب کرده است.

افغانستان به «ائتلاف جهانی حمایت از آزادی رسانه‌ها» پیوست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد