کاهش-درصدی-خشونت-علیه-خبرنگاران-در-سال-

مسوولان کمیته مصوونیت خبرنگاران می‌گویند که آمار خشونت ها علیه خبرنگاران در افغانستان در سال ۲۰۱۹، ۱۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش افغان نیوز: نیجب شریفی، رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران دیروز یکشنبه( 29، جدی ) طی یک نشست خبری در کابل گفت؛ گزارش سالانه این کمیته نشان می دهد که آمار خشونت علیه خبرنگاران 13 درصد نسبت به سال 2018 کاهش یافته است.

آقای شریفی بیان کرد، تلاش مشترک حکومت ورسانه ها برای بهبود مصونیت خبرنگاران، پروسه صلح با طالبان، تضعیف گروه داعش در افغانستان و کاهش حضور خبرنگاران خارجی در کشور، از دلایل کاهش خشونت ها علیه خبرنگاران در سال 2019 بوده است.

وی گفت؛ کمیته مصونیت خبرنگاران در سال 2019، 105 مورد خشونت علیه خبرنگاران را از سراسر کشور ثبت کرده است که در مقایسه با سال 2018، 13 درصد کاهش را نشان می دهد.

به گفته وی، قضایایی خشونت علیه خبرنگاران در سال 2019 شامل پنج مورد قتل، 18 مورد، مجروحیت، 25 مورد تهدید، 12 مورد لت و کوب، 33 مورد توهین و بد رفتاری، یک مورد اخراج غیر قانونی، 3 مورد بازداشت غیر قانونی و 7 مورد ربودن بوده است.

وی بیان داشت" از 5 مورد قتل خبرنگاران 2 مورد آن توسوط طالبان، یک مورد را گرده داعش و دو مورد دیگر را زورمندان انجام داده اند که نسبت به سال 2018 میلادی 71 درصد کاهش را نشان می دهد.

آقای شریفی گفت: حکومت افغانستان عامل 42 مورد قضیه خشونت در رده اول،  طالبان با انجام 33 قضیه خشونت علیه خبرنگاران در رده دوم، افراد ناشناس در رده سوم و گروه داعش در رده چهارم قرار دارد.

رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران گفت، قربانیان 18 مورد خشونت ها علیه خبرنگاران در جریان سال 2019 زنان بوده اند.

او تاکید کرد، « در سال 2019 میلادی 40 رسانه به دلیل مشکلات و محدودیت مالی از فعالیت باز مانده اند که ادامه این روند نگران کننده است. اگر وضعیت مالی رسانه ها به همین منوال ادامه پیدا کند ما در سال 2020 نیز شاهد بسته شدن خیلی از رسانه ها خواهیم بود»

وی از حکومت افغانستان و جامعه جهانی خواست که در قسمت حمایت مالی با رسانه ها همکاری کند. او از حکومت خواست که با دادن اعلانات دولتی به شکل عادلانه به همه رسانه ها بخشی از مشکلات مالی رسانه ها را حل کند.

رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران در کنار خشونت ها و تهدید ها، محدودیت  برای دسترسی به اطلاعات را نیز یک چالش عمده فراروی کار رسانه ها یاد کرد که تاکنون این مشکل با وجود داد خواهی حل نگردیده است.

کاهش 13 درصدی خشونت علیه خبرنگاران در سال 2019

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد