افغانستان-در-رده‌بندی-جهانی،-دو-پله-صعود-کرد

براساس گزارشگران بدون مرز (RSF)؛ افغانستان در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات با دو پله صعود در رتبه‌ی ۱۱۸ام این جدول قرار گرفته است.

به گزارش افغان نیوز: افغانستان بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز در جدول رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها دو رده بالاتر آمده است. بر اساس این گزارش، ناگواری وضعیت آزادی رسانه‌ها در دیگر کشورها و سقوط آن‌ها از یک سو و از سوی دیگر پیشرفت‌هایی در عرصه‌ی آزادی اطلاع‌رسانی عامل این پیشرفت بوده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز، افغانستان را هنوز هم برای کار خبرنگاری «مرگبار» خوانده و گفته است که در این سال و در حمله‌های متعدد طالبان و داعش در کابل و دیگر ولایات دست کم ۱۵ خبرنگار و همکار رسانه‌ها کشته شده‌اند.

با این وجود، تهیه‌کننده‌گان این گزارش گفته‌اند که از ۷ «شناساگر مبنایی رده‌بندی این سازمان» افغانستان دست کم در چهار مورد (کثرت‌گرایی، چارچوب‌های حقوقی و قانونی، زیرساخت‌ها و استقلال رسانه‌ها)، هرچند جزئی اما پیشرفت داشته است.

در این گزارش همچنان گفته شده که افغانستان از کشورهای نادری در جهان است که با وجود تهدید و خشونت علیه خبرنگاران و رسانه‌ها، دولت در حد توان خود با بسیج قوای دولتی پولیس و امنیت ملی تلاش خود را برای حفاظت از خبرنگاران انجام می‌دهد.

حکومت وحدت ملی به منظور رسیده‌گی به امنیت خبرنگاران و بررسی دوسیه‌های خشونت علیه خبرنگاران کمیته‌ای را به ریاست سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری ایجاد کرده است.

این کمیته تشکیل شده از عالی‌ترین مقامات اجرایی دولت و نماینده‌گان فدارسیون خبرنگاران و رسانه‌ها است. این نهاد امسال ده‌ها مورد خشونت و تهدید را علیه رسانه‌ها بررسی کرده و موفق شده است که بسیاری از این موارد را حل کند.

در این گزارش آمده است که با وجود تهدید و بدتر شدن وضعیت امنیتی، روزنامه‌نگاران افغانستان در دفاع از حقوق، کثرت‌گرایی و استقلال خود پایداری تحسین‌برانگیزی دارند: باید تأکیدکرد که ناگواری وضعیت امنیت تأثیری مستقیم بر حضور کمتر زنان روزنامه‌نگار در جامعه و رسانه‌ها دارد.

افغانستان در رده‌بندی جهانی، دو پله صعود کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد