افغانستان-و-مکسیکو-خطرناک‌ترین-کشورها-برای-خبرنگاران-شناخته-شدند

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده که افغانستان پس از مکسیکو، دومین کشور خطرناک برای خبرنگاران در سال ۲۰۲۱ بوده است.

به گزارش افغان نیوز؛ بر اساس گزارش سالانه این سازمان که امروز (پنج‌شنبه، ۲۵ قوس) منتشر شده، مکسیکو و افغانستان، به ترتیب با ثبت ۷ و ۶ مورد کشته، از جمله خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران طی سال جاری میلادی بوده‌اند.

در این رتبه‌بندی همچنین کشورهای یمن و هند، هر یک با ثبت ۴ خبرنگار جان باخته به صورت مشترک در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، طی سال جاری میلادی دست کم ۴۶ خبرنگار در نقاط مختلف جهان جان خود را از دست داده‌اند که این میزان کمترین آمار ثبت شده طی ۲۰ سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

در این گزارش آمده است که روند نزولی شمار خبرنگاران جان باخته از سال ۲۰۱۶ و به ویژه با تحولاتی که در درگیری‌های منطقه‌ای در سوریه، عراق و یمن صورت گرفت، آغاز شده است.

اغلب موارد مرگ ثبت‌شده خبرنگاران با ترور و قتل مرتبط بوده است، به نحوی که در این گزارش تصریح شده است: «۶۵ درصد کشته‌شدگان آگاهانه هدف قرار گرفته و حذف شده‌اند.»

سازمان گزارشگران بدون مرز در ادامه اما از افزایش بازداشت خبرنگاران خبر داده و با ابراز تاسف گفته است که در طول سال جاری میلادی ۴۸۸ خبرنگار بازداشت شده‌اند.

این سازمان غیردولتی گفته است: «از زمان انتشار نخستین گزارش سالانه در سال ۱۹۹۵ تاکنون هرگز شمار دستگیری خبرنگاران تا این حد بالا نبوده است.»

گزارشگران بدون مرز افزوده است که این «افزایش استثنایی و کم‌نظیر، چیزی حدود ۲۰ درصد در یک سال، عمدتا حاصل اقداماتی است که در سه کشور میانمار، بلاروس و چین صورت گرفته است.»

در این گزارش تصریح شده است که وضع قانون جدید امنیتی در هانک‌کانگ توسط دولتمردان چینی به میزان قابل توجهی در بالا رفتن شمار موارد بازداشت و دستگیری خبرنگاران طی سال گذشته نقش داشته است.

گزارشگران بدون مرز در بخشی دیگر از گزارش خود به شمار بالا و کم سابقه موارد بازداشت خبرنگاران زن در جهان اشاره و نسبت به این مسئله ابراز تاسف کرده است.

طبق این گزارش حدود ۶۰ خبرنگار زن طی سال گذشته میلادی در سراسر جهان بازداشت شده‌اند که این میزان یک سوم بیشتر از موارد ثبت شده در سال ۲۰۲۰ بوده است.

این سازمان می‌گوید که در طول سال‌های گذشته هرگز این تعداد روزنامه‌نگار زن بازداشتی را ثبت نکرده است.

بلاروس کشوری است که شمار خبرنگاران زن بازداشت شده (۱۷ مورد) در آن بیشتر از همکاران مرد آنها (۱۵ مورد) بوده است.

گزارشگران بدون مرز در عین حال با ارائه آمار ۸۷.۷ درصدی آورده است که هنوز اکثر روزنامه‌نگاران زندانی در سراسر جهان را مردان تشکیل می‌دهند.

چین با ۱۲۷ مورد،‌ میانمار با ۵۳ مورد، ویتنام با ۴۳ مورد، بلاروس با ۳۲ مورد و عربستان سعودی با ۳۱ مورد، پنج کشوری را تشکیل می‌‌دهند که از اول دسامبر بیشترین میزان بازداشت خبرنگاران در آن‌ها ثبت شده‌است.

افغانستان پیش از این هم یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها برای خبرنگاران شناخته می‌شد.

پس از تسلط طالبان با آن که ترورهای هدفمند خبرنگاران کاهش یافته؛ اما محدویت‌های جدی علیه فعالیت خبرنگاری و رسانه‌ای توسط حاکمان فعلی وضع شده‌است.

ده‌ها رسانه‌ ملی و محلی طی چهار ماه گذشته تعطیل شده و شمار زیادی از خبرنگاران کشور را ترک کرده‌اند.

افغانستان و مکسیکو خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران شناخته شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد