امریکا-از-جان-باختن-غیر-نظامیان-جلو‌گیری-شود

به دنبال تنش نظامی میان کابل و اسلام‌آباد، وزارت خارجه امریکا از هر دو کشور خواسته که اختلافات خود را از طریق گفتگو حل کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ سخنگوی وزارت خارجه امریکا، پاکستان را به خویشتن‌داری دعوت کرده و از جان باختن غیرنظامیان در حملات هوایی پاکستان، ابراز تأسف کرده است.

 او همچنین تأکید کرده، از حملاتی که باعث تلفات غیرنظامیان می‌شود، باید جلوگیری شود.

این در حالی است که  در حمله بامداد روز گذشته جنگندههای پاکستان به ولایات پکتیکا و خوست، دستکم هشت غیرنظامی جان باختند.

 اما؛ پاکستان مدعی است که اعضای تحریک طالبان پاکستان را در این مناطق هدف قرار داده و بر آنان تلفاتی وارد کرده است.

این اقدام نظامی پاکستان، واکنش مقام‌های ا.ا را برانگیخته و می‌گویند که حملات پاکستان نوعی از تجاوز آشکار در خاک افغانستان است.

در همین رابطه  وزارت امور خارجه حکومت سرپرست با نشر اعلامیه‌ای، حمله‌های هوایی پاکستان به خاک افغانستان را محکوم کرده و با احضارکاردار سفارت این کشور در کابل، این وزارت، نامه اعتراضی حکومت را به وی داده است. 

 در اعلامیه این وزارت، آمده که حکومت سرپرست تجربه طولانی مبارزه برای آزادی در برابر ابرقدرت‌های جهان را داشته و به هیچ وجه نمی‌تواند تجاوز به خاک این کشور را تحمل کند.

 وزارت خارجه گفته که دولت جدید پاکستان و مردم این کشور نباید اجازه دهند که با اقدامات غیرمسوولانه و سیاست‌های نادرست برخی از حلقه‌ها، روابط دو کشور پیچیده شود.

این وزارت، با نشر خبرنامه‌ای دیگری نیز اعلام کرده بود که نیروهای دفاعی کشور به حملات شب گذشته بر ولسوالی های جداگانه برمل و خوست پکتیا با شلیک توپ‌های سنگین و سبک به سمت پاسگاه‌های پاکستان در نزدیکی خط فرضی دیورند پاسخ داده اند.

به گفته این وزارت این اقدام پاکستان، تجاوز آشکار در خاک افغانستان است.

با این حال، ذبیح الله مجاهد سخنگوی دولت ا.ا، خطاب به پاکستان کرد و گفته است که چنین حمله‌ها نقض حریم افغانستان است و عواقب بدی در پی خواهد داشت که مهار آن در توان این کشور نخواهد بود.

سخنگوی امارت اسلامی روز ( دوشنبه، 28 حوت) به حملات هوایی شب گذشته پاکستان بر ولایت‌های خوست و پکتیکا را محکوم کرده و گفته است که امارت اسلامی به هیچ کسی اجازه تجاوز بر خاک افغانستان را نخواهد داد.

آقای مجاهد در واکنش به حمله‌های هوایی شب گذشته پاکستان در خاک افغانستان خطاب به پاکستان گفته است که چنین حمله‌ها نقض حریم افغانستان است و عواقب بدی در پی خواهد داشت که مهار آن در توان این کشور نخواهد بود.

آقای مجاهد از حکومت جدید پاکستان خواسته تا روابط دو کشور را به دلیل اقدام‌های "بی‌باکانه" چند جنرال نظامی برهم نزند و این کشور نباید ناتوان بودنش را به دوش کابل بیندازد.

او گفته است که در حملات هوایی دیشب نیروهای پاکستانی، ۸ تن به‌شمول ۳ کودک و ۵ زن جان باخته‌اند.

‏در همین رابطه، رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که نیروهای این کشور در بخش‌هایی از ولایت‌های پکتیکا و خوست افغانستان بر اعضای تحریک طالبان پاکستان یا تی‌تی‌پی حمله هوایی کرده‌‌اند.

هرچند چگونگی و هدف این حمله‌ها تا اکنون به گونه رسمی تایید نشده است اما؛ بر بنیاد گزارش‌های این رسانه‌ها، هدف یکی از این حمله‌های هوایی، محل بود‌وباش عبدالله شاه، یکی از فرماندهان تی‌تی‌پی در منطقه لامان ولایت پکتیکا بوده است.

اما؛ سخنگوی ا.ا می‌گوید که عبدالله شاه، شخصی که طرف پاکستانی ادعا می‌کند او را در این حمله‌ها هدف قرار داده‌ است، در حال حاضر او در پاکستان به سر می‌برد.

با این حال، باشنده‌های ولسوالی دند پتان ولایت پکتیا به رسانه‌ها گفته است که درگیری مسلحانه در خط فرضی دیورند از ساعت هفت صبح امروز (دوشنبه) آغاز شده و باشنده‌های این منطقه به دلیل شلیک موشک از سوی پاکستان ناگزیر به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند.

آصف علی درانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان بار دیگر مدعی شده بود که ۵-۶ هزار عضو تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) در خاک افغانستان حضور دارند.

این اظهارات را در نشستی زیر عنوان «صلح و آشتی افغانستان: منافع و گزینه‌های سیاست پاکستان» که توسط موسسه مطالعات صلح پاکستان (پی‌آی‌پی‌اس) راه‌اندازی شده بود، عنوان کرده است.

وی افزوده است که اسلام‌آباد، پیش از این هم چندین بار از مقام‌های ا.ا، خواستار خلع سلاح تی‌تی‌پی و تسلیم‌دهی رهبران این گروه به دولت پاکستان شده است.

با این حال مقام‌های دولت کابل هموراه اتهامات پاکستان را بی‌اساس خوانده و می‌گویند حضور گروه‌ تی تی پی در افغانستان واقعیت ندارد.

 درانی در این نشست، هند را نیز متهم کرده که از تی‌تی‌پی حمایت نموده و به این گروه پول میدهد.

این در حالی است که سرپرست سفارت پاکستان در دیدار با مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجهٔ کشور گفت، روابط میان افغانستان و پاکستان بسا ارزشمند است و حکومت جدید چشم‌انداز گسترش روابط دارد و تلاش می‌کند در قسمت از میان‌ برداشتن مشکلات موجود، کار‌ مشترک کند.

‏ عبیدالرحمن نظامانی، در این دیدار گفته است که حکومت جدید پاکستان روی تعامل مثبت و سازنده، مشترکا با مقام‌های کابل کار می‌کند.

متقی گفته است که تعامل مثبت کشورهای منطقه با افغانستان رو به گسترش است.

 به گفته او «منطقه درک کرده است که ثبات افغانستان می‌تواند نقش مثبتی در راستای ابتکارات و پیشرفت همه‌جانبهٔ منطقه ایفا کند و ابراز امیدواری کرد که حکومت منتخب جدید پاکستان با پالیسی مثبت، گام‌های سازنده در تقویت روابط بر دارد».

همچنان در این نشست دو طرف ضمن بحث و تبادل نظر روی موضوعات سیاسی و اقتصادی میان اسلام‌‌آباد، در مورد ایجاد تسهیلات برای رفت‌وآمد مسافرین، بیماران و تجار از خط دیورند تأکید کردند.

 

 

امریکا: از جان باختن غیر نظامیان جلو‌گیری شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد