امنیت-ملی-در-مورد-بازداشت-چهار-خبرنگار-توضیح-داد

ریاست عمومی امنیت ملی با پخش خبرنامه‌یی دربارۀ چگونه‌گی بازداشت چهار خبرنگار در ولایت قندهار وضاحت داده است.

به گزارش افغان نیوز؛ در خبرنامه این نهاد آمده است که بسم‌الله وطندوست، مسئول رادیو «د ملت غژ/صدای ملت»، قدرت‌الله سلطانی و محب‌الله عبیدی، کارمندان این رادیو و ثناءالله صیام، خبرنگار خبرگزاری شینهوای چین در خانۀ جنرال عبدالرازق با شماری از سران طالبان به‌شمول ملا گل‌آغا، مولوی منظور، مسئول استخبارات گروه طالبان، جنرال مبین و فیض‌الله، دو تن از کارمندان سازمان استخبارات پاکستان، ملا یعقوب عمری، فرزند ملا محمدعمر، مسئول نظامی گروه طالبان دیدار و گفت‌وگوی ویژه کرده‌اند.

ریاست عمومی امنیت ملی افزوده است که هدف از این دیدار و گفت‌وگو، قباحت‌زادیی و منزه‌ جلوه‌دادن گروه طالبان بوده است. خبرنگاران بازداشت‌شده در تلاش چشم‌پوشی از اعمال «ضدانسانی این گروه تروریستی» در ولایت‌های مختلف از جمله روی‌داد اسپین‌بولدک کندهار بودند و از این طریق می‌خواستند که افکار عمومی را به نفع طالبان تغییر دهند و قباحت‌زدایی کنند.

در این خبرنامه نیز گفته شده است، نتایج ابتدایی تحقیقات نشان می‌دهد که این خبرنگاران در گذشته نیز مرتکب تخلفات متنوع و باج‎گیری از مسئولان دولتی و تاجران از آدرس خبرنگاری بوده‌اند که بارها با وساطت و شفاعت نهادهای پشتی‌بان خبرنگاران از قید رها شده‌اند.

این نهاد افزوده است که بسم‌الله وطندوست، مسئول رادیو صدای ملت در این اواخر براساس مأموریتی که داشته، با والی کندهار تماس تلفنی برقرار کرده و او را تشویق به واگذاری این ولایت کرده است تا طالبان نماز عید قربان را در مقر ولایت کندهار اقامه کنند.

این نهاد توضیح داده که رادیوی صدای ملت، جواز نشراتی از وزارت اطلاعات و فرهنگ نداشته و به‌طور غیرقانونی فعالیت می‌کرده است. علاوه بر این، طبق‌ معلومات امنیت ملی، خبرگزاری شینهوای چین نیز از حضور خبرنگاری به‌نام ثناءالله صیام در این خبرگزاری اظهار بی‌خبری کرده و گفته که این خبرنگار از نام این خبرگزاری سوءاستفاده کرده و به فعالیت غیرقانونی می‌پرداخته است.

با این حال، بر بنیاد خبرنامۀ ریاست عمومی امنیت ملی، مقام ولایت کندهار در نامه‌یی از ریاست امنیت ملی این ولایت خواسته است که این خبرنگاران «مجهول‌الهویت/بی‌نام‌ونشان» را بازداشت کند. 

این نهاد گفته است که پروندۀ این خبرنگاران تکمیل شده است و به‌زودی آن را به مراجع عدلی و قضایی می‌فرستد تا این نهادها براساس احکام و قوانین نافذۀ کشور به پرونده‌های‌شان رسیده‌گی کنند.

ریاست عمومی امنیت ملی تصریح کرده است که مطابق با لوایح و قوانین نافذۀ‌ کشور، هر شخصی که در زمان جنگ، تبلیغاتی را برای بالابردن روحیۀ دشمن و ازبین‌بردن روحیۀ نیروهای دفاعی و امنیتی انجام دهد، مرتکب جرم شده و مراجع امنیتی، عدلی و قضایی مطابق با احکام قانون با آن برخورد می‌کنند.

این درحالی است که پیش‌ از این نهادهای پشتی‌بان رسانه‌ها با پخش اعلامیه‌‌های بازداشت چهار خبرنگار در کندهار را غیرقانونی خوانده و از حکومت خواسته بودند که هرچه زودتر این خبرنگاران را رها کند. 

امنیت ملی در مورد بازداشت چهار خبرنگار توضیح داد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد