انفجار-بر-مسجد-شیعیان-در-کابل-کشته-و-زخمی-برجای-گذاشت

در پی انفجار بر عزاداران حسینی در حوزه ششم امنیتی شهر کابل، بیش از ۵۰ تن کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ رویداد عصر روز جمعه (۱۴ اسد) در نتیجه انفجار یک ماین که در کراچی ترکاری‌فروشی جابه‌جا شده بود و حین خروج عزاداران حسینی از مسجد منفجر شد. به گفته مسوولان هدف این انفجار مسجد امام محمد باقر (ع) بوده است. این مسجد در چهارراهی سرکاریز، از مربوطات حوزه ششم امنیتی شهر کابل موقعیت دارد.

مسوولان امنیتی ابتدا آمار تلفات انفجار را دو کشته و سه زخمی اعلام کردند اما؛ در ادامه آمارهای اعلام‌شده از سوی آنان به هشت کشته و ۱۸ زخمی افزایش یافت.

باشندگان محل می‌گویند که میزان تلفات این رویداد به مراتب بیش‌تر از آمارهای ارائه شده از سوی مسوولان امنیتی است.

عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان پیشین ارقام تلفات انفجار کابل را بیش از ۴۰ کشته و زخمی خواند و امارت اسلامی را به دروغ‌گویی و پنهان‌کاری متهم کرد.

در همین حال یک عضو برجسته امنیتی امارت اسلامی نیز در گفتگو با خبرگزاری رویترز، گفته که بیش از ۵۰ تن در پی وقوع این رویداد کشته و زخمی شده‌اند. او افزود که با توجه به وضعیت وخیم زخمیان، احتمال افزایش در این آمار وجود دارد.

لحظاتی پس از این رویداد خبر انفجار دوم در مسجد سفید، واقع در حوزه ششم امنیتی شهر کابل نیز نشر شد، اما مردم محل آن را شایعه خوانده و رد کردند.

دقایقی پس از این انفجار، تصاویری از محل رویداد در رسانه‌های اجتماعی همه‌گانی شد. در یکی از تصاویر نشر شده، مادری دیده می‌شود که پیکر دخترش را به آغوش گرفته و فریادکنان از ساحه انفجار دور می‌شود.

در این نوار تصویری، دیده می‌شود که مردم محل، اجساد قربانیان این رویداد را با چادر می‌پوشانند. براساس این تصاویر، انفجار در کوچه‌ای رخ داده که دو طرف آن دکان‌ها است و کراچی‌های ترکاری‌فروشی نیز در آن دیده می‌شود.

مسوولان امنیتی ساعت‌ها پس از وقوع این انفجار، با نشر آمار تعقیبی، شمار تلفات را هشت کشته و ۱۸ زخمی اعلام کردند.

خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیه کابل، اوایل جمعه‌شب (۱۴ اسد) گفت که این انفجار در یک کوچه و هنگام تردد مردم رخ داده و بررسی‌ها در ساحه را آغاز کرده‌اند تا عاملان رویداد را بازداشت و به «پنجه قانون» بسپارند.

مردم محل اما؛ میزان تلفات این انفجار را بیشتر می‌دانند.

 یک شاهد عینی می‌گوید که او به تنهایی ۱۵ جسد را دیده است و ممکن شمار قربانیان به مراتب بیش‌تر باشد.

در همین حال، منابع در شفاخانه علی‌آباد که دورتر از محل رویداد قرار دارد، گفته‌اند که ۱۰ جسد تنها به این شفاخانه منتقل شده است.

گروه داعش مسوولیت این انفجار در کابل را به عهده گرفته است.

پس از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان، حملات بر شیعیان در کشور افزایش یافته است. هرچند داعش مسوولیت حمله اخیر و سایر حملات شبیه آن را بر عهده گرفته است، اما مقام‌های امارت اسلامی همواره حضور این گروه را انکار می‌کنند.

گفتنی است که انفجار روز جمعه بر عزاداران حسینی در کابل با واکنش‌هایی روبه‌رو  شده و از آن به‌عنوان «جنایت ضدبشری» یاد شده است.

انفجار بر مسجد شیعیان در کابل 50 کشته و زخمی برجای گذاشت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد