اوچا-در-جنگ-بلخاب-دست‌کم-هزار-نفر-آواره-شده‌اند

دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرده که در جنگ اخیر امارت اسلامی و افراد مولوی مهدی، فرمانده هزاره‌تبار در بلخاب سرپل، دست‌کم ۲۷ هزار نفر از باشندگان بلخاب آواره شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد (اوچا) گفته که کارمندان این نهاد در حال آماده‌سازی کمک برای تأمین مواد غذایی و سایر کمک‌ها به بیش از ۱۰ هزار نفر در خود بلخاب هستند.

در گزارش این سازمان آمده که خانواده‌ها به ولایت‌های هم‌جوار به ویزه در ولایت بامیان و مناطق مرکزی پناه برده‌اند.

این سازمان به نقل از کارمندان خود در بامیان گفته است که در این ولایت بیش از شش هزار آواره حضور دارد.

به گفته اوچا، سازمان ملل و شرکای بشردوستانه این سازمان، غذا، مراقبت‌های صحی، آموزشی و حمایت‌های روانی و اجتماعی و هم‌چنین کمک‌های نقدی به آوارگان ارائه خواهد کرد.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز در (هفتم سرطان) در اعلامیه‌ای گفت: «گزارش‌ها، شواهد و مدارک موجود نشان می‌دهد که گروه طالبان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، شماری از افراد ملکی (غیرنظامی) را تیرباران کرده، تعدادی از خانه‌های مردم ملکی و بی‌دفاع محل را به آتش کشیده، اسیران و افراد تسلیم‌شده را به‌قتل رسانده‌اند».

نهادهای حقوق بشری درباره‌ی این گزارش‌ها ابراز نگرانی‌ کرده‌اند اما؛ طالبان آن را رد می‌کنند.

پیش از این نیز جوادی بلخابی در یک نشست خبری در کابل گفته بود که مولوی مهدی دولت موازی تشکیل داده بود و سرکوب شده است. او گفته بود که جنگ بلخاب به پایان رسیده و آوارگان به خانه‌های خود برگشته‌اند.

اوچا: در جنگ بلخاب دست‌کم 27هزار نفر آواره شده‌اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد