ایران-از-اقدام-نظامی-در-افغانستان-حمایت-نمی‌کند

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه و سفیر ایران در کابل گفته است که این کشور از اقدام نظامی در افغانستان توسط هیچ گروهی حمایت نمی‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ سفارت‌ ایران در کابل گفته است که این موضوع را آقای قمی در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرای ا.ا مطرح کرده است.
سفارت ایران در کابل شب گذشته (دوشنبه، ۱۸ جدی) درباره‌ این دیدار در ایکس نوشته است: «جمهوری اسلامی ایران بیش از چهاردهه پذیرای سلایق متنوع مردم افغانستان بوده است. همان‌گونه که در دیدار با معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت سرپرست افغانستان هم توضیح داده شد، ایران از اقدام نظامی علیه تمامیت ارضی این کشور توسط هیچ گروهی حمایت نخواهد کرد».
این سفارت‌خانه گفته است که در حقیقت استقلال، تمامیت ارضی، حاکمیت مشروع، مشارکت بدون تبعیض، ثبات، رفاه مردم، آبادانی و حسن همجواری، اصول مبنایی و ماندگار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

دفتر معاونت سیاسی ریاست‌الوزرا نیز با نشر خبرنامه‌ای به نقل از مولوی عبدالکبیر گفته است: هدف داعش که دشمن مشترک است، نا امن سازی منطقه و کشتن افراد بی‌گناه است.

در خبرنامه به نقل از مولوی عبدالکبیر آمده است که او در دیدار با آقای قمی نسبت به کشته و زخمی شدن شماری از افراد در رویداد های اخیر در آن کشور تسلیت گفته و افزود که هدف داعش به عنوان دشمن مشترک، نا امن سازی منطقه و کشتن افراد بی‌گناه است.

مولوی عبدالکبیر تصریح کرده است که راهکار ا.ا روشن است که از افغانستان به شمول ایران، به هیچ کسی خطر متوجه نشود و تلاش می‌کند در امنیت و ثبات منطقه، نقش مثبت را ایفا کند.

او گفته که افغانستان خواهان توسعه و تحکیم روابط با ایران و تمام کشورهای همسایه است و ا.ا با پیش بردن سیاست اقتصاد محور خویش، می‌خواهد افغانستان منحیث مرکز اتصال برای ثبات اقتصادی و توسعه منطقوی، نقش مهم خود را ایفا کند.

در خبرنامه دفتر معاونت سیاسی ریاست‌الوزرای ا.ا به نقل از قمی آمده است که او گفته سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با ا.ا به اساس همکاری استوار است، اکنون میان این دو کشور، شماری زیادی از اسناد همکاری به امضا رسیده و کشورش با افغانستان در زمینه‌های تجارت، زراعت، برق و معادن معاهدات دارد و آماده همکاری در سایر بخش‌های سرمایه گذاری و تخنیکی نیز است.

این در حالی است که ایران از جمله کشورهای همسایه افغانستان است که روابط گسترده سیاسی و اقتصادی با ا.ا دارد.
ایران سفارت افغانستان در تهران را به ا.ا سپرده و همچنین پس از تحولات سیاسی در افغانستان، سفارت خود در کابل را فعال نگهداشته است.

ایران از اقدام نظامی در افغانستان حمایت نمی‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد