با-خروج-امریکا-از-افغانستان-القاعده-تقویت-شده-است

رییس ستاد فرماندهی مرکزی امریکا«سنتکام» می‌گوید که پس از خروج نیروهای این کشور از افغانستان، القاعده به تدریج در حال احیا شدن است.

به گزارش افغان نیوز؛ جنرال فرانک مک‌کنزی، رییس ستاده فرماندهی مرکزی نیروهای امریکا دیروز( پنج‌شنبه، 18 قوس) در گفتگو با اسوشیتد پرس گفته است که با خروج امریکا در ماه اگست، القاعده در خاک افغانستان اندکی رشد کرده و با خروج نیروهای اطلاعاتی امریکا از این کشور، ردیابی این گروه نیز با مشکل مواجه شده است.

رییس ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای امریکا افزوده است که برای قطع روابط با گروه القاعده، آن گونه که در مذاکرات دوحه تذکر یافته بود، میان رهبران طالبان اختلاف نظر وجود دارد.

مک کنزی تاکید کرده است که خروج نیروهای نظامی و اطلاعاتی امریکا از افغانستان، ردیابی القاعده و سایر گروه‌های افراطی در داخل این کشور را بسیار دشوار کرده است.

رییس سنتکام  تصریح کرده است: «ما احتمالاً در حدود یک یا دو درصد از توانایی‌هایی را داریم که زمانی برای بررسی افغانستان داشتیم. این می تواند تهدیدی برای امریکا باشد».

مک‌کنزی با تاکید بر اهمیت دست‌رسی به اطلاعات و ارتباطات برای جلوگیری از حملات احتمالی گروه‌های تروریستی به امریکا، گفته است که این کشور منابع اطلاعاتی و ارتباطی خود را توسعه می‌دهد.

او افزوده است: «آن‌چه که ما دوست داریم از طالبان ببینیم، موضع قوی علیه القاعده خواهد بود».

رییس سنتکام  بیان کرده است که امریکا در تلاش است تا عملکرد طالبان را به گونه دقیق علیه القاعده ببیند و به گفته او، این مورد در جریان دو ماه آینده مشخص خواهد شد.

مک‌کنزی تاکید کرده است که داعش نیز با آزاد شدن شمار زیادی از جنگ‌جویانش از زندان‌های افغانستان، دوباره تقویت شده است.

او افزود: «باید دید که طالبان می‌توانند اقدامات مؤثری را علیه آنها انجام دهند».

این اظهارات در حالی از سوی فرمانده نیروهای مرکزی امریکا مطرح می‌شود که مایک والتز، عضو کنگره امریکا نیز با ابراز نگرانی از فعالیت شاخه خراسان گروه داعش و القاعده، گفته است که ایالات متحده شاید برای مبارزه با تروریزم به افغانستان برگردند.

جو بایدن، ریس جمهور ایالات متحده امریکا نیز گفته است که آماده دفاع با هرگونه تهدید احتمالی از خاک افغانستان است.

جوبایدن این موضوع را در نامه‌ای که زیر نام «اختیارات جنگ» نوشته شده به مجلس سنای این کشور گزارش داده است.

با خروج امریکا از افغانستان القاعده تقویت شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد