برای-زنان-فراری،-خانه-امن-ایجاد-شود

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت؛ وزارت امور زنان مکلف است برای جلوگیری از فرار و سایر خشونت ها علیه زنان، خانۀ امن ایجاد نموده و تدابیر جدی اخذ نماید.

به گزارش افغان نیوز: سیماسمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر، امروز سه شنبه( ۱۸ – ثور) درکابل، طی نشست خبری گفت:« وزارت امور زنان مکلف است که برای جلوگیری فرار از منزل و سایر خشونت ها علیه زنان، خانه ای امن ایجاد نموده و تدابیر جدی حمایتی اخذ نماید.»

خانم سمر فرار از منزل را یکی از مشکلات و گرفتاری های جامعه زنان دانسته، اظهار داشت:« ترک اعضای خانواده بدون اجازه والدین یا وصی قانونی، در واقع نوعی واکنش نسبت به شرایطی است که نا مناسب و غیرقابل تحمل می باشد.

وی تصریح نمود، کمیسیون مستقل حقوق بشر، قضایای فرار از منزل را به عنوان مصداقی از خشونت علیه زنان و به منظور حمایت از قربانیان، مورد رسیدگی و پیگری قرار می دهد.

بانو سمر علاوه نمود، طی سال مالی ۱۳۹۶ به تعداد ۱۰۸ مورد قضیه فرار از منزل دربخش حمایت و انکشاف حقوق زنان دفتر ساحوی کابل ثبت و رسیدگی شده است.

او می گوید که ۸۳ مورد از قضایای متذکره به دفتر ساحوی کمیسیون مراجعه نموده و ۲۵ مورد دیگر آن در جریان نظارت از محلات، در مراکز حمایوی زنان درمرکز و ولایات ثبت و شناسایی گردیده است.

خانم سمر هدف فرار از منزل را ناهنجارهای فرهنگی و عنعنات نا پسند در جامعه و خانواده ها عنوان نموده گفت:« دختران و زنان به دلایل داشتن شرایط سخت زندگی، عموما برخلاف میل باطنی خود اقدام به ترک خانواده اش می کنند.»

رئیس کمیسیون حقوق بشر خاطرنشان ساخت، قربانیان هدفمندانه دست به ترک منزل می زنند، و مجبور به فرار می شوند؛ قصد ازدواج، رهایی از خشونت همسر و اعضای خانواده وی، خشونت پدر و برادر و نجات از ازدواج های اجباری از اهدافی است که قربانیان قضایای ثبت شده مدنظر داشته اند.

وی تاکید دارد که اگر حکومت و جامعه با تداوم چنین روندی توجه جدی نداشته باشند، تعداد قربانیان فرار از منزل درسراسر کشور افزایش خواهند یافت.

 بنابر این لازم است ارگان های مربوطه، جهت جلوگیری از قربانی مضاعف آنان و رهایی از خطرات متذکره، تمهیدات لازم را در نظر گرفته و عملی نمایند.

برای زنان فراری، خانه امن ایجاد شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد