برف-باری-های-شدید-و-مسدود-شدن-راه-های-مواصلاتی-غزنی

در نتیجه برف باری های سنگین در مناطق مرکزی افغانستان، بسیاری از راه های مواصلاتی ولسوالی های دور دست به مرکز شهر غزنی بسته شده است.

به گزارش افغان نیوز: فاطمه رحیمی، عضو شورای ولایتی غزنی امروز چهارشنبه( 25، جدی ) در یک تماس تلفنی به خبرنگار افغان نیوز گفت که  در اثر برف‌باری های دو روز گذشته در ولایت غزنی، مسیر ولسوالی های اجرستان، مالستان، ناهور و جاغوری مسدود شده و تلاش ها برای باز کردن مسیر های مسدود شده ادامه دارد.

وی افزود: حجم برف در اکثر مناطق این ولسوالی ها بالای شصت سانتی متر گزارش شده است. اکنون شماری از راه های مواصلاتی مسدود بوده و مردم حتا نمی توانند مریضان شان‌را برای تداوی به مرکز غزنی انتقال دهند.

وی تاکید کرد، ولسوالی های ناهور، مالستان و اجرستان از ولسوالی های کوه بند است که تاکنون هیچ شفاخانه‌ی با امکانات مجهز در آن وجود ندارد.

در همین حال، عارف نوری سخنگوی والی غزنی می‌گوید که شاهراه کابل – قندهار در روز های بارندگی به صورت وقفه‌ای مسدود بود اما تیم های برف پاکی در حال پاک کاری این مسیر هستند و در حال حاضر هیچ راه های مواصلاتی به مرکز شهر غزنی مسدود نیست.

این در حالی است که وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان می‌گوید؛ در جریان هفته گذشته در نتیجه برف‌باری های شدید و حوادث مرتبط به آن در ولایت های بدخشان، غزنی و زابل حدود 13 تن کشته و زخمی شده اند. احمد تمیم عظیمی، سخنگوی این وزارت می گوید، به خانواده های هر قربانی ملبغ 50 هزار افغانی از سوی کمیته های اضطرار ولایتی توزیع شده است.

به گفته وی، در پی برف باری اخیر، شماری از منازل مسکونی و دکان های مردم نیز تخریب شده اند. او تصریح کرد، وزارت حوادث و طبیعی در مجموع 313 روستا در 117 ولسوالی در 25 ولایت کشور را شناسایی کرده که در معرض خطر قرار دارد که از آن جمله هفت ولایت شان در معرض خطر جدی زمستانی قرار دارد. براساس پلان تنظیم شده، برای" یک لک و 16 " هزار تن که احتمال متضرر شدن شان بلند است، آمادگی کامل گرفته شده است.

گفتنی است که برف و باران شدید در روز های اخیر در کشور قربانی گرفته و سبب مسدود شدن شاهراها و راه های مواصلاتی گردیده است اکنون با سرد شدن هوای کابل و اکثر ولایت های سرد سیر کشور، قیمت مواد سوخت نیز افزایش پیدا کرده که یک کیلو گاز مایع در شهر کابل به 90 افغانی رسیده است. در حالی که اداره نفت و گاز افغانستان چندی پیش اعلام کرد که قیمت گاز را کاهش می دهد اما دیده می شود که این گفته ها تنها در حد حرف باقی مانده است و جنبه عملی به خود نگرفته است.

برف باری های شدید و مسدود شدن راه های مواصلاتی غزنی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد