بیش-از-یک-میلیون-معلول-در-کشور-به-ثبت-رسیده-است

مسئولان وزارت صحت عامه اظهار داشته که در سراسر کشور حدود یک میلیون معلول ثبت شده است که این رقم در حال افزایش بوده و باید تدابیر جدی از سوی حکومت در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز:  روز سه شنبه 28 سنبله، وزارت صحت عامه از روز جهانی فیزیوتراپی گرامیداشت به عمل آروده و آمار تکان دهند را نیز به مردم افغانستان شریک ساخت که حدود یک میلیون معلول در کشور وجود دارد.

داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه در پیامی به این مراسم، گفت که نزدیک به یک میلیون شخص معلول در کشور وجود دارد، که به خدمات صحی و بازتوانی ضرورت جدی دارند.

به گفته وی، فزیوتراپی می تواند سبب بهبود اشخاص دارای معلولیت شود و زمینه را برای سهم گیری فعال این قشر در مسایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور فراهم سازد.

فزیوتراپی، روشی است که با تمرکز بر حرکت های فیزیکی، افراد را در عرصه بازیابی، حفظ و افزایش توانایی جسمی کمک می کند.

آقای فیروز افزوده است: "در افغانستان حدود دو عشاریه هفت درصد فرد معلول با مشکلات شدید معلولیت وجود داد و نزدیک به یک میلیون شخص معلول، به خدمات صحی و بازتوانی اشد ضرورت دارند؛ اما با توجه به مشکلات فعلی کشور ،نیازمندی روبه افزایش است."

داکتر فیروز تصریح کرده که وزارت صحت عامه، نظر به قانون ملی معلولیت و میثاق جهانی معلولین، خود را مکلف می داند که به نیاز مندی های صحی و بازتوانی فزیکی معلولین کشور رسیدگی کند.

در ادامه خبرنامه آمده است که وزارت صحت عامه، راهبرد جلوگیری از معلولیت را برای سال های ۱۳۹۹- ۱۳۹۶ طرح کرده که با تطبیق آن، مدیریت خدمات بازتوانی در کشور تقویت گردیده و نیازمندی‌های آنان در برنامه ریزی های صحی گنجانده خواهد شد.

وزارت صحت عامه خاطر نشان کرده است که رشد جمعیت، کهولت سن، بیماری شکر، جراحات در خانه و محیط کار و تصادف در جاده ها، نقایص ولادی، بیماری ایدز، تحقیر و نابرابری محیطی، سوء تغذیه، جنگ و ماین های زمینی، از عوامل عمده در معلول شدن افراد به شمار می رود.

گفته شده است که در حال حاضر، خدمات بازتوانی فیزیکی در کشور که شامل خدمات فزیوتراپی و اورتوپیدی می باشد، در ۲۶ ولایت و ۸۱ ولسوالی ارایه می شود.

بیش از یک میلیون معلول در کشور به ثبت رسیده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد