بیش-از-۱۸-هزار-خانواده-در-اثر-خشونت-طالبان-آواره-شده-اند

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان کشور می‌گوید که از آغاز سال جاری تا کنون ۱۸ هزار ۴۰۰ خانواده در نتیجه جنگ و خشونت طالبان از خانه‌های شان بی‌جاشده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ اسلام‌الدین جرات، سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان، امروز( شنبه، ۲۹ جوزا) در نشست خبری گفت که از آغاز سال جاری تا کنون ۱۸ هزار ۴۰۰ خانواده که ۱۲۸ هزار و ۲۰۰ نفر می‌شود در اثر جنگ و خشونت‌های گروه طالبان از محل سکونت‌ اصلی شان بی‌جا شده‌اند. 

آقای جرات گفت که در سال گذشته در مجموع ۹۲ هزار خانواده در نتیجه‌ای جنگ‌ و خشونت گروه طالبان بی‌جا شده بودند؛ اما این رقم تنها در سه ماه اول سال به ۱۸ هزار ۴۰۰ خانواده رسیده که یک آمار درشت و نگران کننده است. 

او افزود که اکنون در ۳۴ ولایت کشور ۳۷۵ هزار خانواده که ۲ میلیون ۲۰۰ هزار نفر می‌شود، بی‌جا شده داخلی وجود دارد که بیشتر شان از ولایت‌های قندهار، هلمند، بدخشان، کندز، فاریاب، جوزجان و تخار بی‌جا شده اند. 

سخنگوی وزارت امور مهاجرین در مورد مهاجرین بیرونی گفت که در حال حاضر ۶.۵ میلیون افغان در ۷۵ کشور جهان در شرایط مهاجرت، پناهندگی و پناجویی زندگی می‌کنند. 

آقای جرات گفت؛ هم اکنون ۳ میلیون افغان در ایران و ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تن دیگر در پاکستان مهاجر هستند که از این میان ۳۲ درصد مهاجرین افغان در پاکستان در شهر‌ها و ۶۸ درصد دیگر آنان در کمپ‌ها به سر می‌برند. 

او وضعیت مهاجرینی که در کمپ‌های پاکستان زندگی دارند را خراب توصیف کرده و افزود که ۷۵ هزار خانواده مهاجر افغانی در کمپ‌های پاکستان زیر تهدید بلند ویروس کرونا قرار دارند و آنان در نتیجه گسترش این ویروس کار روزمره شان را از دست داده‌اند. 

جرات گفت؛ ۷۶۹ هزار شهروند کشور در اروپا، ۲۰۰ هزار در ترکیه، ۸۰۰ هزار در یونان و ۷ هزار و ۷۳۸ شهروند دیگر در اندونزیا به گونه‌ای مهاجر زندگی دارند. 

این‌درحالی است که نورالرحمن اخلاقی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان کشور، چندی پیش در مراسم توزیع زمین به بی‌جاشدگان داخلی و مهاجرین، گفت که آمار دقیق مهاجرین افغان در خارج و بی‌جا شدگان داخلی وجود ندارد و این وزارت تلاش دارد تا میکانیزم تازه‌ای را برای رفع این معضل ایجاد کند.

بیش از ۱۸ هزار خانواده در اثر خشونت طالبان آواره شده اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد