بیش-از-۳۲-هزار-خانواده-در-یک-ماه-آواره‌-شده‌اند

کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که طی یک ماه( ۱۷ جوزا _ ۱۷ سرطان) سال جاری، ۳۲ هزار و ۲۸۴ خانواده در ۲۵ ولایت کشور به دلیل جنگ بی‌جا شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ بنفشه یعقوبی، کمیشنر کمیسیون حقوق بشر افغانستان، امروز( چهار شنبه، ۱۳ اسد) در ارائه گزارش تحقیقی این کمیسیون در مورد وضعیت حقوق‌بشرس بی‌جاشدگان داخلی گفت که طی دو سال پسین ۵ میلیون خانواده به دلیل افزایش جنگ و خشونت‌ها از منازل شان بی‌جا شده اند. 

خانم یعقوبی افزود که تنها در شش ماه گذشته ۶۹ هزار ۴۸۰ خانواده به دلیل افزایش خشونت‌ها، جنگ و بیکاری از خانه‌های شان بی‌جا و در شرایط سخت بی‌سرپناهی به سر می‌برند. 

او تاکید کرد که شمار بی‌جاشدگان داخلی با شدت جنگ و خشونت‌ها در کشور، افزایش یافته و آمار کمیسیون حقوق بشر نشان می‌دهد که شمار بی‌جاشدگان داخلی امسال نسبت به سال ۱۳۹۴،  ۷۴.۸ درصد افزایش یافته است. 

خانم یعقوبی می‌گوید که بر بنیاد یافته‌های کمیسیون حقوق بشر؛ تنها در سه ماه نخست سال جاری بیشتر از ۱۵۸ هزار و ۳۹۲ خانواده در ۱۶ ولایت کشور از خانه‌های شان بی‌جا شده اند. بیشتر بی‌جا شدگان از ولایت ننگرهار و کم‌ترین بی‌جا شده از ولایت ارزگان می‌باشد. 

یافته‌های گزارش تحقیقی این کمیسیون در مورد وضعیت حقوق بشری بی‌جاشدگان داخلی که با ۲ هزار و ۹۰۳ تن از بی‌جا شده‌گات مصاحبه شده، نشان‌ می‌دهد که ۶۸.۱ درصد بی‌جاشدگان داخلی در نتیجه جنگ از خانه‌های‌شان آواره شده اند. 

او تاکید کرد که از میان ۲ هزار و ۹۰۳ تن که جامعه آماری این گزارش تحقیقی اند،  ۱۰،۲ درصد آنان بی سرپناه، ۱۴،۹درصد دیگر آنان در خانه‌ اقارب شان به سر می‌برند و ۲۳،۹ درصد دیگر آنان زیر خیمه‌های کمپ زندگی می‌کنند. 

خانم یعقوبی تاکید کرد که از میان جامعه آماری گزارش تحقیقی کمیسیون حقوق بشر، ۳۴،۷ درصد آنان به خدمات بهداشتی و ۵۲،۲ درصد هم به خدمات آموزشی دسترسی ندارند. او گفت؛ با کسانی‌که در این‌ گزارش تحقیقی مصاحبه شده، تنها ۵۴.۷ درصد آنان از کمک‌‌های نهادهای ملی و بین‌المللی بهره‌مند شده اند. 

این کمیشنر کمیسیون حقوق بشر از تمامی طرف‌های درگیر جنگ خواستار آتش‌بس دایمی شده و همچنان از وزارت مهاجرین و وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث خواست که هرچه زودتر به وضعیت بی‌جاشدگان داخلی رسیدگی لازم نمایند. 

این درحالی است که اکنون صدها خانواده از ولسوالی مالستان ولایت غزنی بی‌جا شده و در وضعیت بدی حقوق‌بشری در کابل و سایر ولایت‌های هم‌جوار بدون داشتن حداقل امکانان و سرپناه به سر می‌برند.

بیش از ۳۲ هزار خانواده در یک ماه آواره‌ شده‌اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد