تا-سال-میلادی-شمار-مشترکین-مخابراتی-به-میلیون-تن-افزایش-میابد

مسئولان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گویند؛ سکتور مخابرات در سال ۲۰۰۲ میلادی به حیث یک سکتور مصرفی آغاز به فعالیت کرد و اکنون به عنوان یک بخش عایداتی در چوکات دولت فعالیت دارد و میزان مشترکین این سکتور در افغانستان تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۳۰ میلیون تن میرسد.

عبدالرزاق وحیدی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی امروز (سه شنبه 2 سنبله) در برنامه سمینار (پالیسی دسترسی باز به زیر بناهای مخابراتی) گفت؛ حکومت باید فعالیت هایش را به صورت درست انجام دهد تا سرمایه گذاران خصوصی در بخش مخابرات سرمایه گذاری کنند. او افزود؛ تا زمانی که حکومت زمینه را برای سرمایه گذاری خصوصی فراهم نکند هیچ سرمایه گذار در بخش مخابرات سرمایه گذاری نخواهند کرد.

آقای وحیدی گفت؛ مخابرات از سال 2002 میلادی تا اکنون رشد زیاد نموده است اما این به معنای توقف گراف سعودی ترقی در بخش مخابرات نیست. او بیان داشت؛ وزارت مخابرات سیاست دسترسی باز را فراهم کرده است که با تطبیق این سیاست تا سال 2020 میلادی مشترکین مخابرات به 30 میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته‌ی مسئولان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، 20 میلیون شهروند کشور دسترسی به مخابرات دارند و حدود 4 تا 6 میلیون شهروند دیگر دسترسی به انترنت دارند که این رقم تا سال 2020 از 4 میلیون به 10 میلیون افزایش میابد و دسترسی مردم به مخابرات به 30 میلیون خواهد رسید.

آقای وحیدی بیان داشت؛ عاید سالانه وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی 200 میلیون دلار است و در این وزارت بیش 200 هزار تن مصروف کار هستند.

او گفت؛ اگر توجه حکومت در جلب سرمایه گذاری خصوصی در بخش مخابرات بیشتر گردد زمینه اشتغال نیز بیشتر فراهم خواهد شد.

وحیدی گفت؛ دسترسی باز به زیربناهای مخابرات و رشد آن از سوی حکومت غیر ممکن است و دولت باید زمینه سرمایه گذاری خصوصی را فراهم کند تا رقابت سالم میان سرمایه گذاران افزایش یابد.

از سوی دیگر عبدالستار مراد وزیر اقتصاد گفت؛ وزارت اقتصاد هر گونه همکاری لازم با وزارت مخابرات را انجام می‌دهد تا دسترسی به مخابرات افزایش یابد.

در همین حال قربان حقجو معین وزارت تجارت گفت؛ افغانستان عضویت تجارت جهانی را کسب کرده است اما این امر نیازمند رشد مخابرات و انترنت است. او افزود؛ کیفیت انترنت در کشور بسیار پایین است و وزارت مخابرات باید در این زمینه بیشتر توجه کند.

او خاطر نشان ساخت؛ در گذشته بارها سرمایه گذاران خواهان سرمایه گذاری در بخش مخابرات بوده اند اما به دلیل نبود یک سیاست مشخص آنان سرمایه گذاری کرده نتوانستند.

در اخیر علی اصغر زاده نماینده شرکت های مخابرات خصوصی گفت؛ اگر حکومت قیمت های مخابرات را کنترول کند و رقابت بین شرکت ها وجود نداشته باشد هیچ وقت قیمت مخابرات پایین نخواهد آمد اما در صورت رقابت سالم بین شرکت ها قیمت مخابرات کاهش پیدا خواهد کرد و کیفیت نیز افزایش میابد.

تا سال 2020 میلادی شمار مشترکین مخابراتی به 30 میلیون تن افزایش میابد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد