تحول-آسیا-از-یک-مفکوره-به-براعظم-اقتصادی

رییس جمهور غنی در حاشیه کنفرانس جینوا گفت: ظهور آسیا به عنوان یک منطقه عملگرا و تحول آن از یک مفکوره به براعظم اقتصادی، نتیجه سرمایه‌گذاری فراوان بر زیربناهای حیاتی این قاره می‌باشد که رابطه مستقیم با انقلاب‌های صنعتی اول، دوم، سوم و چهارم دارد.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور، دیروز دو شنبه(3، قوس) در نشست جانبی کنفرانس جینوا برای افغانستان که از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد، گفت که روندهای ذیل میزان تغییر در قاره آسیا را قبل از ظهور و شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد.

۱-      پنجاه درصد سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف از جمله برق، سرک‌سازی، مخابرات، خط آهن، آب، بنادر و میدانهای هوایی بین سال ۲۰۰۷ الی ۲۰۱۵، از سوی هفده کشور آسیایی صورت گرفته است. این سرمایه‌گذاری از ۱.۸ تریلیون دالر در سال ۲۰۰۷ به ۲.۳ تریلیون دالر در سال ۲۰۱۵ افزایش یافت که رشد سالانه ۲.۹ درصد را نشان می‌دهد.

۲-      براساس تخمین مرکز اقتصادی آکسفورد، امکان دارد چین که به ‌تنهایی پنجاه درصد سرمایه‌گذاری‌های مذکور را تشکیل می‌داد، ۲۶ تریلیون دالر و شانزده کشور آسیایی دیگر، ۲۲.۴ تریلیون دالر را بین سال‌های ۲۰۱۶ الی ۲۰۴۰ سرمایه‌گذاری کنند.

۳-      آسیا در آماده ساختن منابع بین سرمایه‌گذاری موجود و سرمایه‌گذاری موردنیاز برای آینده کمترین خلأ را داشت.

۴-      در حالی که مطالعه همهجانبه در مورد اندازه تغییرات به میان آمده در زنجیره‌های ارزش، زنجیره‌های عرضه، سیستم‌ها و پروسه‌ها، افزایش در تجارت میان کشورهای آسیا و تجارت میان آسیا با مناطق دیگر جهان، برخاسته از اتصال است که اکنون وجود دارد. این تغییر و تحولات در حقیقت عالی‌ترین تحولات طی چهارصد سال اخیر بوده است.

واضح است که شیوع مرض کرونا، زندگی ما را مختل ساخته و تأثیرات مخرب بر وضعیت معیشتی ما گذاشته است. هر چند موارد ذیل در حال ظهور هستند.

۱-      احتمال دارد سرمایه‌گذاری روی زیربنا، یک جزء اساسی و مهم برنامه‌ تشویقی کشورهای آسیایی در دوره پسا-کرونا باشد.

۲-      تا زمان ایجاد موافقت‌نامه حکومتداری جهانی، با در نظرداشت این که آسیا به مرکز ثقل اقتصاد جهان مبدل گشته، احتمال دارد تمایل به منطقه‌گرایی تقویت گردد.

۳-      با گسترش و توسعه میزان سرمایه‌گذاری روی زیربناها و شامل ساختن سرمایه‌گذاری‌های کشورهای آسیایی، احتمال مبدل شدن آسیا به یک بازیگر جهانی غالب در سرمایه گذاری روی زیربناها در دهه‌ی آینده وجود دارد.

۴-      شناسایی مناطقی که در نقاط تقاطع (مانند چهارراه) قرار دارند و قبلاَ توجهی به آنها صورت نگرفته و سرمایه‌گذاری روی آن می‌تواند بر مؤثریت و بازدهی زنجیره‌های عرضه و ارزش، تأثیر چندبرابر بگذارد.

زیربناهای حیاتی بیشتر به عنوان سکتورها تعریف شده‌اند که سرمایهها، سیستم‌ها و شبکه‌های آنان – فیزیکی یا مجازی – برای امنیت یک ملت یا یک منطقه، امنیت اقتصادی، مصؤونیت یا صحت عامه و غیره مهم و حیاتی ‌میباشد.

رییس جمهور غنی گفت که گر یک تعریف جامع‌تر ارائه کنیم، حضور هر چهار انقلاب صنعتی که هر کدام با پیدایش زیربناها و تکنالوژی‌های جدید رابطه دارد، محسوس می‌باشد. حقیقت غمانگیز این است که صدها میلیون تن – حتی میلیاردها تن – از مردم، به شمول آسیا، هنوز به انواع مختلف زیربناها که مرتبط با سه انقلاب صنعتی نخست باشد، اگر در مورد انقلاب صنعتی چهارم صحبت نکنیم، دسترسی ندارند.

تحول آسیا از یک مفکوره به براعظم اقتصادی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد