افغانستان-ارزش-تاریخی-خود-را-دوباره-بدست-آورد

رییس جمهور غنی می‌گوید که افغانستان ارزش تاریخی خود را در آسیای مرکزی دوباره به دست آورده است و کشور ما در این پروسه یک پل خشکه نیست، بلکه چهارراه همکاری‌ها می‌باشد.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور، روز گذشته در نشست ویدیویی وزرای سازمان همکاری های اقتصادی منطقوی آسیای میانه که تحت عنوان" همکاری های منطقوی بر محور مردم بعد از کوید ۱۹" برگزار شده بود، گفت که سازمان همکاری های اقتصادی منطقوی آسیای میانه می تواند اساس تحول آسیا را منحیث یک براعظم اقتصادی بگذارد و تاریخ آیندۀ آسیای مرکزی را بنویسد.

وی افزود که در این تحول اقتصادی، دیدگاه، تداوم و ایجاد فضای اعتماد از سوی بانک انکشاف آسیایی و دیگر شرکا مهم بوده است. بنابراین، از بانک انکشاف آسیایی که بیشتر از ۴.۵ میلیارد دالر را از سال ۲۰۰۵ در پروژه های سازمان همکاری های اقتصادی منطقوی آسیای میانه به مصرف رسانیده است و همچنان از کمک ۴۰ میلیون دالری این بانک برای مبارزه با ویروس کرونا و اعلام تعهدات جدید مالی صد میلیون دالری آن بخاطر فایق آمدن به تاثیرات منفی اجتماعی و اقتصادی ویروس کرونا، سپاسگزاری می‌کنیم.

رئیس جمهور از تمام کشورها که در جریان شیوع ویروس کرونا سهولت های تجارتی و ترانزیتی را فراهم کردند، نیز تشکر نموده، گفت: هر گامی که بخاطر زنجیره های ارزش و عرضه گذاشته شد، برای افغانستان و منطقه، همگرایی را به میان آورد.

آقای غنی همچنان گفت که ۱۷ کشور آسیایی پنجاه در صد سرمایه گذاری جهانی را در بخش های برق، سرک، مخابرات، خط آهن، آب، بنادر و میدان های هوایی از سال ۲۰۰۷ الی ۲۰۱۵ در اختیار دارند که مقدار سرمایه گذاری آن ها از ۱.۸ میلیارد دالر از سال ۲۰۰۷ به ۲.۳ میلیارد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

اشرف غنی تصریح کرد که سازمان همکاری های اقتصادی منطقوی آسیای میانه از سال ۲۰۲۰ در متحول ساختن کشورهای آسیایی بحیث همسایه ها و شرکای خوب و دیدگاه های موثر، نقش مهم دارد و افغانستان در این رویکرد همکار و متعهد بوده است.

غنی گفت: جای افتخار است که افغانستان ارزش تاریخی خود را در آسیای مرکزی دوباره به دست آورده است و کشور ما در این پروسه یک پل خشکه نیست، بلکه چهارراه همکاری ها می باشد و در این دیدگاه تجارت، ترانزیت، کالاها، تمدن و مفکوره ها به گونۀ آزاد در حال در تردد می باشند.

رئیس جمهور از تایید سازمان همکاری های اقتصادی منطقوی آسیای میانه از هدف مطلوب که همانا افغانستان مستقل، آزاد و دموکراتیک که دستآوردهای دو دهۀ گذشته را حفظ و تداوم ببخشد و در صلح با خود، همسایه ها و جهان بسر ببرد، ابراز خرسندی کرده، گفت که اتصال منطقوی برای ثبات منطقوی، صلح و رفاه جمعی مهم است.

اشرف غنی افزود که اجندای اتصال منطقوی ما را از خطرات موجود دور ساخته و زمینه همگرایی بیشتر را فراهم می سازد. از تعهدات که در سند استراتیژیک این سازمان گنجانیده شده است، استقبال می کنیم و همچنان به تعهدات سازمان تجارت بین المللی و سازمان تی آی آر پابند هستیم و به شما اطمینان میدهیم که در گفتمان سازنده با تمام همکاران اشتراک می کنیم.

وی با اشاره به جمعیت جوان افغانستان، گفت که ما فرصت های خوب سرمایه گذاری بشری داریم. در چوکات این سازمان اولویت بندی بسیار مهم است و باید در زمینۀ حل مشکلات ناشی از کوید ۱۹ بیشتر کار کنیم.

رئیس جمهور کشور گفت که آسیا به صورت عموم و اعضای این سازمان به صورت خاص می توانند تلاش های شان را بسیج کنند و از زمینه های اقتصادی فراهم شده، استفادۀ بهینه نمایند و ما باید نه تنها از این فرصت ها در راستای مبارزه با ویروس کوید ۱۹ استفاده کنیم بلکه باید در خصوص تغییرات اقلیمی نیز از آن استفاده نماییم.

افغانستان ارزش تاریخی خود را دوباره بدست آورد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد