تصمیم-اخراج-پناهجویان-افغان-لغو-شود

کمیسیون حقوق بشر پاکستان تصمیم دولت این کشور در مورد اخراج پناهجویان افغانستان را در تضاد با قوانین بین‌المللی حقوق بشر دانسته و خواستار لغو فوری آن شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ این کمیسیون ناوقت روز گذشته (چهارشنبه، ۱۲ میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که برای لغو این تصمیم و امضای کنسوانسیون سال ۱۹۵۱ سازمان ملل در مورد حقوق پناهندگان توسط دولت پاکستان، به شدت لابی می‌کند.

در اعلامیه‌ آمده است: «تصمیم دولت برای اخراج بیش از یک میلیون مقیم خارجی غیرقانونی طی ۳۰ روز، به اتهام ارتباط آن‌ها با گروه‌های تروریستی و جنایت‌کار، نه تنها نشان‌دهنده فقدان شفقت و دلسوزی است، بلکه نشان‌دهنده‌ نگاه کوته‌نظرانه و محدود نسبت به امنیت ملی نیز است».

کمیسیون حقوق بشر پاکستان در اعلامیه خود آورده است که بیشتر افرادی که در معرض اخراج قرار دارند، پناهجویان آسیب‌پذیر اهل افغانستان و افراد بدون تابعیتی هستند که پاکستان برای چندین نسل خانه آن‌ها بوده است.

این کمیسیون گفته است که پناهجویان افغانستان حق اخلاقی دارند که در این کشور پناه بگیرند و با آن‌ها با عزت و همدلی رفتار شود.

دولت پاکستان روز گذشته اعلام کرد که به پناهجویان و مهاجران «غیرقانونی» تا اول ماه نوامبر مهلت دارند تا این کشور را ترک کنند و پس از آن از سوی پولیس این کشور اخراج خواهند شد. طبق اعلام دولت این کشور پس از اول نوامبر هیچ فردی بدون پاسپورت و ویزا وارد پاکستان شده‌ نمی‌تواند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ا.ا در واکنش به این اقدام پاکستان گفته است که مهاجرین افغانستان در مشکلات امنیتی پاکستان دست ندارند. او افزوده است که تا مدتی که مهاجرین افغان به اختیار خود و آهسته از پاکستان بیرون می‌آیند، تا آن زمان باید حکومت پاکستان تحمل داشته باشد.

لیونارد زولو، رییس کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در افغانستان، در دیدار با مولوی عبدالرحمن راشد، معین مسلکی وزارت مهاجرین نیز گفته است که پاکستان باید به قوانین بین‌المللی مهاجرت احترام داشته باشد.

لیونارد زولو افزوده است که مسوولان دفاتر این نهاد در پاکستان، گفتگوها را برای جلوگیری از اخراج اجباری پناهجویان اهل افغانستان با مقام‌های پاکستان آغاز کرده است.

عبدالرحمن راشد، نیز گفته است که پاکستان خلاف قوانین بین‌المللی، پناهندگان افغان را اخراج می‌کند.

با این حال، بر اساس آمار کمیساری عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد، ۳.۷ میلیون پناهجوی اهل افغانستان در پاکستان بسر می‌برند که تنها ۱.۳ میلیون نفر آنان دارای مدارک و اسناد اقامت رسمی هستند.

تصمیم اخراج پناهجویان افغان لغو شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد