سازمان-ملل-بازگشت-باید-داوطلبانه-باشد

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با اخراج بیش از یک میلیون مهاجر اهل افغانستان از پاکستان مخالفت کرده و گفته است که بازگشت باید داوطلبانه و بدون هیچ فشاری باشد.

به گزارش افغان نیوز؛ قیصر خان افریدی سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) روز گذشته (سه‌شنبه، 11 میزان) گفته است: هر گونه بازگشت پناهجو باید داوطلبانه و بدون هیچ گونه فشاری برای تضمین حمایت از کسانی باشد که به دنبال امنیت هستند.

افریدی افزوده است که (UNHCR) گزارش‌های نگران‌کننده مطبوعاتی در مورد طرح اخراج «افغانستانی‌های غیرقانونی را دیده دیده‌ایم و از شرکای دولتی خود شفاف‌سازی می‌کنیم».

او با بیان این که پاکستان «بیش از ۴۰ سال است سخاوت‌مندانه از پناهندگان پذیرایی کرده است» افزوده که این کشور باید میکانیزمی را ایجاد کند تا اطمینان حاصل شود، افغان‌های دارای حمایت بین‌المللی اخراج نمی‌شوند.

سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تاکید کرده است: ما همچنین باید در نظر داشته باشیم کسانی که از آزار و شکنجه فرار می‌کنند، اغلب مدارک لازم و مجوز سفر را ندارند.

او گفته است که این نهاد آماده حمایت از پاکستان در توسعه میکانیزمی برای مدیریت و ثبت افراد نیازمند حمایت بین‌المللی در قلمرو این کشور و پاسخ به «آسیب پذیری‌های خاص» است.

پاکستان روز گذشته به تمام «مهاجران غیرقانونی» مهلت یک ماهه داد تا اول نوامبر این کشور را ترک کنند.

روز گذشته

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد نیز روز گذشته (سه‌شنبه، 11 میزان) گفت که بر خلاف تعهدات مقام‌های پاکستانی، بازداشت و آزار و اذیت پناهجویان اهل افغانستان در این کشور ادامه دارد. این سفارت‌خانه افزوده است که طی دو هفته‌ گذشته دست‌کم هزار شهروند افغانستان بازداشت شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ا.ا رفتار پاکستان با پناهجویان افغانستان را غیرقابل قبول خوانده و از دولت این کشور خواسته که در پلان خود تجدید نظر کند.

آقای مجاهد امروز (چهارشنبه، 12 میزان) در ایکس نگاشته است که برخورد با مهاجرین افغان در پاکستان قابل قبول نیست و باید جهت پاکستانی بر پلان خو در این رابطه تجدید نظر کند.

او گفته است که پناهجویان افغانستان در مشکلات امنیتی پاکستان دست ندارند و حکومت این کشور باید تا زمانی‌که افغان‌ها به اختیار خود و آهسته از پاکستان بیرون می‌شوند، تحمل داشته باشد.

بر اساس آمار کمیساری امور پناهندگان سازمان ملل، بیش از ۳.۷ میلیون پناهجوی اهل افغانستان در پاکستان به‌ سر می‌برند که تنها ۱.۳ میلیون نفر آنان اقامت رسمی دارند.

سازمان ملل: بازگشت باید داوطلبانه باشد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد