پاکستان-اخراج-پناهجویان-افغان-را-طبق-رویه-بین‌الملل-خواند

وزیر امور خارجه‌ موقت پاکستان از تصمیم دولت این کشور مبنی بر اخراج پناهجویان افغانستان دفاع کرده و گفته است که این تصمیم براساس رویه‌ بین‌المللی گرفته شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ دان نیوز پاکستان روز گذشته (جمعه، 14 میزان) گزارش کرده که جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه موقت این کشور در حاشیه سومین مجمع همکاری بین‌المللی ترانس هیمالیا در تبت چین در گفتگوی رسانه‌ای از تصمیم اسلا‌آباد دفاع کرده است.

طبق گزارش، جیلانی افزوده است کهدهیچ کشوری اجازه نمی‌دهد افراد غیرقانونی در کشورشان زندگی کنند «چه اروپا، چه کشورهای آسیایی، چه در همسایگی ما».

دولت پاکستان روز سه‌شنبه هفته‌ای گذشته هشدار داده بود که همه مهاجرانی که بدون اجازه اقامت در این کشور به سر می‌برند باید تا پیش از روز ۳۱ اکتبر خاک پاکستان را ترک کنند. 

وزیر خارجه‌ موقت پاکستان افزوده است: «هر وقت مشکلی پیش می‌آمد، مردم افغانستان به پاکستان مهاجرت می کردند و در آنجا پناه می‌بردند، اما اکنون فکر می‌کنم بیش از ۴۰ سال گذشته است».

به باو او وضعیت در افغانستان تثبیت شده و بنابراین دولت پاکستان تصمیم بازگرداندن پناهجویان را گرفته است.

به ‌تازگی ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفته است که طرح اخراج پناهجویان به صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد.

به گفته اسلام‌آباد اخراج این مهاجران که شامل یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شهروند افغانستان می‌شود به شکل «مرحله به مرحله و منظم» صورت خواهد گرفت.

این تصمیم دولت پاکستان با انتقادهایی مواجه شده است. سازمان‌هایی مانند کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در امور پناهندگان و عفو بین‌الملل از دولت پاکستان خواسته‌اند که در تصمیم خود تجدید نظر کند.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز از رویکرد جدید پاکستان در قبال پناهجویان و مهاجران ابراز نگرانی کرده است.

این اقدام پاکستان واکنش کابل را نیزدر پی داشته است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ا.ا از نیز تصمیم اسلام‌آباد انتقاد کرده و آن را «غیرقابل قبول» دانسته است.

ملا محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع ا.ا نیزدر واکنش به اخراج اجباری پناهجویان افغانستان، این اقدام پاکستان را «بربریت» خوانده و از سرمایه‌گذاران افغانستان خواسته که دیگر در پاکستان سرمایه‌گذاری نکنند.

پاکستان اخراج پناهجویان افغان را طبق رویه بین‌الملل خواند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد