تظاهرات-مسالمت-آمیز-علیه-والی-بامیان

برخی از باشندگان ولایت بامیان، حکومت محلی را به نقض حقوق شهروندان متهم کرده و از مقامات خواهان برکناری والی این ولایت شدند.

به گزارش افغان نیوز: ده ها تن از شهروندان بامیان و فعالان مدنی این ولایت قبل از ظهر امروز شنبه(۲۶ حوت) طی یک تظاهرات مسالمت آمیز والی بامیان را به نقض حقوق بشری متهم کرده و خواهان کناره گیری وی از سِمت والی این ولایت شدند.

این شهروندان درحالی دست به اعتراض زدند که قدوس جوان هزاره و ماموره دختر ۱۶ ساله پشتون تبار که چندی قبل از منزل فرار کرده بودند بنا به دلایل امنیتی خودشان را به اداره محلی بامیان تسلیم کرده بودند که پس از دو روز بنا به درخواست خود این دختر وی به یک‌تن از متنفذین قوم تاجک به نام ملا کبیر سپرده تا وی در امنیت باشد.

این تظاهر کننده گان تسلیمی ماموره را خلاف قانون دانسته و حکومت محلی بامیان را به مصلحت اندیشی و نقض قانون و حقوق بشری متهم کردند.

آنان با صدور قطع‌نامه ۲ ماده ای، از سازمان های حقوق بشری خواهان به محاکمه کشانیدن عاملان ضایع شدن حقوق ماموره و قدوس شده و از دولت افغانستان خواهان برکناری والی این ولایت شدند.

از سویی هم مسوولان اداره محلی بامیان می‌گویند که در رسیده گی به پرونده این دو جوان هیچ گونه کوتاهی صورت نگرفته بلکه طبق قانون به قضایای آنان رسیدگی شده است.

عبدالرحمن احمدی، سخنگویی ولایت بامیان می‌گوید:” اعتراضات حق مسلم تمامی شهروندان کشور می‌باشد اما اداره محلی بامیان در راستای تطبیق قانون متعهد بوده و باور دارد با حل این مسئله از یک منازعه بزرگ جلوگیری کرده است.

حدود یک هفته قبل یک تن از سربازان پولیس در منطقه اشپشته ولسوالی کهمرد دختر ۱۶ ساله ای را فراری داده بود که پس از پادرمیانی و اصرار مکرر اقوام پشتون دختر دوباره به خانه پدرش بازگردانده شد.

تظاهرات مسالمت آمیز علیه والی بامیان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد