تلفات-انفجار-در-هر-ماه-به-۱۲۰-تن-می‌رسد

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که به طور اوسط در جریان هر ماه ۱۲۰ فرد ملکی در نتیجه انفجار ماین و مواد منفجر نشده کشته و زخمی می‌شوند.

به گزارش افغان نیوز؛ قاری نورالدین رستم‌خیل، رییس انسجام و هماهنگی تطهیر ماین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، امروز( چهارشنبه، 17 حمل) در مراسم «روز بین‌المللی آگاهی از خطرات ماین و معاونت در امور ماین پاکی» گفت که در جریان سال 2021 میلادی 1 هزار 16 تن در اثر انفجار ماین و مواد منفجر ناشده کشته و یا زخمی شده اند که بیشتر آنان کودکان هستند.

رستم‌خیل افزود که افغانستان در سطح جهان از جمله کشورهای است در آن بیشترین ماین‌ و مواد منفجر ناشده وجود دارد. زیرا میلیون‌ها ماین ضد پرسنول و سایل نقلیه و مواد منفجرناشده از زمان جنگ‌ها در کشور باقی مانده که نیاز به پاک کاری و تطهیر دارد.

نورالدین بیان کرد که در پرگرام ماین پاکی در 30 سال گذشته دست‌کم 3 هزار 196 قریه که مساحت آن 3 هزارو 323 کیلیو متر مربع می‌شود، را از  وجود ماین‌ها و مواد منفجرناشده پاک کاری کرده است. 

او تاکید کرد که باو جود این هنوز هم 606 کیلیو متر مربع زمین آلوده از ماین در سراسر افغانستان وجود دارد که نیاز به تطهیر و پاک کاری دارد.

رییس انسجام و هماهنگی تطهیر ماین گفت که پرگرام ماین پاکی افغانستان یک روند کاملا بشر دوستانه و غیر سیاسی است که با حمایت مالی نهادهای کمک رسان در30 سال گذشته، 1 میلیون 260 هزارو 550 ماین ضد پرسنول و 18 میلیون 351 هزارو 422 مواد منفجرناشده و 1 هزار و 264 مواد منفجره دستی را کشف و خنثی کرده است.

رستم‌خیل افزود که پرگرام ماین پاکی افغانستان هم اکنون در بیشتر از 20 ولایت و 7 زون فعالیت دارد و در 7 ماه گذشته 26 کیلیو متر مربع زمین آلوده به ماین را در این ولایت‌ها تطهیر نموده است. 

او تاکید کرد که در 30 سال گذشته بیشتر از 1 هزار  نفر از کارمندان پروگرم ماین پاکی افغانستان در جریان کار کشته و زخمی شده اند.

ساورن ادسر، رییس موسسه بین المللی ماین پاکی هلوتراس در این مراسم گفت: خوشحالیم که امارت اسلامی طالبان زمینه را برای ماین پاکی فراهم است.

خانم ماریانا، مسوول موسسه بین المللی ماین پاکی هلوتراس در افغانستان گفت؛ افغانستان یکی از کشورهای است که ساحات وسیع در آن مملو از ماین است و  تلفات ناشی از آن نیز زیاد است.

ماریانا تاکید کرد که هلو تراس تلاش دارد تا افغانستان را از وجود ماین‌ها پاک نماید، اما برای این کار به نیروی بیشری و بودجه بیشتر نیاز دارد.

حبیب خان زازی، کارمند موسسه دیمک در افغانستان نیز گفت که هم اکنون 54 نهاد بشر دوستانه در زمنیه ماین پاکی در افغانستان کار می کنند. دیمک در 30  سال گذشته 115 ولسوالی یعنی 33 هزار متر مربع زمین را از وجود 20 میلیون ماین و مواد منفجر ناشده پاک کاری کرده که 7 میلیون نفر از خطر انفجار آن نجات یافته‌اند.

زازی تاکید کرد که هنوز هم 200 هزار متر مربع ساحات پر خطر ناشی از ماین و مواد منفجر ناشده در افغانستان وجود دارد. در یک سال گذشته 1 هزار 500 نفر از اثر انفجار ماین و مواد منفر ناشده، جان باخته و یا هم زخمی شده اند که یک هزار آن افراد و کارمندان موسسه‌های ماین پاکی بوده اند.

در اخیر ملا برادر آخند، معاون رییس‌الوزرا نیز با پیامی از موسسه‌ها و نهادهای بین‌المللی خواست تا افغانستان را در زمینه ماین پاکی همکاری کنند. او گفت که جامعه بین‌الملل باید افغانستان را در زمینه زندگی آرام و بدون ماین و مواد منفجره، کمک کند.

تلفات انفجار در هر ماه به ۱۲۰ تن می‌رسد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد