تلفات-غیرنظامیان-افغان-۸۰-درصد-افزایش-یافته-است

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که تلفات غیرنظامیان در ‏شش ماه نخست سال روان میلادی نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته، ۸۰ درصد افزایش ‏یافته است‎.‎

به گزارش افغان نیوز؛ در اعلامیه این کمیسیون دیروز (یک‌شنبه، ۱۰ اسد) منتشر شد، آمده است که در جریان شش ماه نخست سال روان میلادی دست‌کم ۱ هزار و ۶۷۷ فرد ملکی در نتیجۀ جنگ در افغانستان کشته شده‌اند.

این کمیسیون همچنان می‌نویسد که ۳ هزار و ۶۴۴ غیرنظامی دیگر در جریان این شش ماه زخمی شده‌اند.

در گزارش آمده که تلفات ملکی در شش ماه نخست سال روان میلادی نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته است. در شش ماه نخست سال گذشتۀ میلادی بیش از یک هزار و دو صد فرد ملکی در کشور کشته شده و ۱ هزار و ۷۰۰ تن دیگر زخمی شده بودند.

در این گزارش همچنان آمده است که ۵۰۴ زن و ۲۹۷ کودک نیز در میان این قربانیان شامل‌اند. در میان قربانیان شش ماه نخست امسال شمار زنان و کودکان نیز در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

کمیسیون حقوق بشر با اشاره با عاملان کشتار غیرنظامیان می‌نویسد که طالبان مسوولیت ۵۶ درصد، نیروهای امنیتی مسوولیت ۱۵ درصد، گروه داعش مسوولیت ۷ درصد و افراد مسلح ناشناس مسوولیت ۲۲ درصد این تلفات را بر عهده دارند.

این گزارش همچنان با اشاره به نوعیت حمله‌هایی که باعث تلفات غیرنظامیان شده است، می‌افزاید که ۳۷ درصد کل تلفات ملکی در شش ماه امسال بر اثر انفجار ماین‌ها و موتربمب‌ها، ۳۰ درصد تلفات در رویدادهای هدف‌مند و ۱۷ درصد دیگر در حمله‌های راکتی به وقوع پیوسته است.

کمیسیون حقوق بشر از دولت و گروه طالبان می‌خواهد که به گونۀ فوری به خشونت‌ها نقطۀ پایان بگذارند و به میز گفت‌وگوهای صلح باز گردند.

تلفات غیرنظامیان افغان ۸۰ درصد افزایش یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد