تنش-ارگ-و-جنرال-دوستم؛-عامل-پیروزی-طالبان-در-شمال-افغانستان

تحرکات طالبان در شمال کشور پس از ایجاد تنش میان رئیس جمهورغنی و معاون اولش جنرال دوستم افزایش یافته و نیروهای امنیتی تاکنون برای مهار طالبان ناکام بوده است.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: شماری از اعضای شورای ولایتی فاریاب امروز چهارشنبه ۱۲ جدی به خبرنگار افغان نیوز می گوید که پس از ایجاد تنش میان ارگ و جنرال دوستم، مناطق ترکتبار نشین به فراموشی سپرده شده و دولت در راستای تامین امنیت این مناطق توجه نمیکند.

عبدالاحد البیک عضو شورای ولایتی فاریاب با بیان این مطلب تصریح می کند که کنیه های گذشته و جنجال های پیش امده میان مقامات کشور از دلایل عمده فرصت طلبی های طالبان برای ناامن شدن سمت شمال افغانستان بوده است.

آقای البیک همچنان اضافه می کند؛ سربازانی که در شمال کشور از مردم محافظت می کنند هیچ پشتوانه ای سیاسی و دولتی ندارند به همین دلیل اجساد کشته شده آنها تا مدت ها بر زمین می مانند و دولت توجهی برای برداشتن آنها از زمین ندارند.

وی علاوه کرد معاملاتی پشت پرده در سطح بزرگ در فاریاب با طالبان صورت گرفته است که زمینه را برای دسترسی مخالفان به ناامن سازی کشور بیشتر ساخته است.

این عضو شورای ولایتی تاکید می کند که در مدت سه روز گذشته هزاران خانواده در مسیر اندخوی- میمنه به دلیل ناامنی ها به داخل شهر میمنه و قریه های اطراف پراکنده شده اند.

او اظهار داشت که طالبان با انجام چندین کمین روز گذشته موفق شدند قطار بزرگی از نیرهای امنیتی را هدف قرار دهند و موتر های شان را حربق کنند.

عبدالاحدالبیک افزود که بیشترین خساره و تلفات را در جنگ شمال مردم عادی می بینند که هیچ نقشی در ایجاد فاصله میان سیاسیون کشور ندارند.

از سوی هم محمد نادر سعیدی عضو دیگر شورای ولایتی فاریاب تایید می کند که تنش ها میان ارگ و جنرال دوستم، مشکلات ریاست جمهوری و احزاب و همچنان ضعف کدرهای نظامی از دلایل عمده افزایش ناامنی در شمال کشور بوده است.

اقای سعیدی خاطر نشان ساخت که به صورت نمونه از 220قریه ولسوالی قیصار 200قریه آن در اختیار طالبان است که سایر ولسوالی ها و قریه ها نیز با مشکلات مشابه دچار هستند.

وی می افزاید که اعتراضات مردم و اعضای شورای ولایتی همواره برای برقراری امنیت بلند بوده اما هنوز هیچ توجهی صورت نگرفته است.

در همین حال آقای البیک یادآور می شود که جنرال دوستم تمامی اختیارات و قدرت نظامی خود را از دست داده و گفته است که اگر دولت امکانات و نیرو در اختیارش قرار دهد در مدت چهار ماه تمامی سمت شمال را از وجود طالبان پاکسازی می کند.

این درحالی است که به باورمقامات محلی فاریاب دولت هیچ گاه موافق تامین امنیت نیست و امکانات چنین عملیاتی را به جنرال دوستم نمی دهد.

از سوی هم آنان حکومت را مکلف به حفاظت از جان و مال مردم دانسته تاکید می کنند که مردم عام را قربانی جنجال های سیاسی شان نکنند.

خواستیم در این مورد نظر مقام های محلی ولایت فاریاب و نهاد های امنیتی را داشته باشیم، اما با تلاش های مکرر حاضر به پاسخگویی نشدند.

گزارش از حبیبه حبیبی

تنش ارگ و جنرال دوستم؛ عامل پیروزی طالبان در شمال افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد