تهدیدات-جنسیتی-علیه-خبرنگاران-زن

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان می گوید؛ ژورنالیستان زن در افغانستان، درکنار عدم مصونیت جانی با تعصب جنسیتی و آزار و اذیت جنسی در محیط کاری نیز رو به رو هستند.

به گزارش افغان نیوز: محمد فهیم دشتی، رئیس اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان امروز یکشنبه( 26 – قوس) درکنفرانس خبری درکابل گفت:« درکنار نبود مصونیت جانی برای ژورنالیستان و کارمندان رسانه ها در کشور، تامین مصونیت جنسیتی نیز از نگرانی ها و چالش های اصلی حرفهء خبرنگاری در این کشور است».

آقای دشتی افزود‍، اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان رهنمود مصونیت برای خبرنگاران را در ۳ هزار نسخه به زبان های رسمی کشور به چاپ رسانیده است که این رهنمود، به همکاری دفتر انترنیوز، درچهارچوب برنامۀ«رسانه»، از سوی ادارۀ همکاری های بین‌المللی ایالات متحده آمریکا تمویل می شود.

وی علاوه نمود، قرار است که این رهنمود، در تمام ولایت های کشور توزیع شود و مطابق آن برنامه های آموزشی را در سرتاسر ولایت های کشور برای خبرنگاران به راه انداخته  و ارئه نمایند.

وی گفت، با مطالعه این رهنمود، خبرنگاران خود مسوول تامین امینت های شغلی و جانی شان باشند.

وی خاطرنشان ساخت که در سال های گذشته بیش از 1 هزار خشونت علیه خبرنگاران صورت گرفته بود که تا سال جاری هیچ نوع رسیدگی به آن قضایا صورت نگرفته بود اما امسال 172 قضایای آن تحت پیگیری قرار گرفته است.

وی تصریح نمود که 40 قضیه خشونت درسال جاری تا اکنون علیه خبرنگاران به ثبت رسیده که کمیته مصوونیت خبرنگاران به همکاری اداره قضایی و عدلی کشور درحال پیگیری این قضایا اند.

رئیس اتحادیه ملی ژورنالیستان می افزاید که افغانستان از جمله خطرناک ترین کشورها برای خبرنگاران به شمار می روند.

گفتنی است که در رهنمایی مصوونیت خبرنگاران آمده است؛ بربنیاد اطلاعاتی که سازمان گزارشگران بدون مرز درسال 2016 به نشر رسانده، بعد از سوریه، افغانستان خطرناک ترین کشور برای ژورنالیستان در این سال بوده است.

این درحالی است که روز گذشته محافظان رولا غنی بانوی اول کشور در وزارت تحصیلات عالی در برنامۀ« نمایشگاه پروژه های تکنالوژی معلوماتی نهادهای تحصیلی افغانستان»، ژورنالیستان را تهدید و شماری آنان را از برنامه بیرون کردند.

تهدیدات جنسیتی علیه خبرنگاران زن

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد