ثبت-بیش-از-قضیه-خشونت-علیه-خبرنگاران

بررسی اتحادیه ملی خبرنگاران نشان می‌دهد که با تسلط طالبان بر افغانستان، بیش از ۳۰ قضیه خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است.

به گزارش افغان نیوز؛ مسرور لطفی، مسوول رسانه‌ای اتحادیه ملی خبرنگاران، امروز( چهارشنبه، 5 عقرب) در نشست خبری گفت که از زمان تسلط طالبان بر کابل، تا کنون بیش از 30 قضیه خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است.

مسوول رسانه‌ای این اتحادیه گفت که عامل 90 درصد از قضایای خشونت علیه خبرنگاران، طالبان و 10 درصد دیگر افراد ناشناس اند.

لطفی افزود که 60 درصد خشونت‌ها علیه خبرنگاران لفظی و 40 درصد دیگر آن لت و کوب فزیکی بوده که در این مدت یک خبرنگار « شهید» و یک تن دیگر زخمی شده است.

به گفته لطفی 20 درصد قضایای خشونت‌ علیه خبرنگاران در کابل و 80 درصد دیگر در ولایت‌های کشور به ثبت رسیده است.

مسوول رسانه‌ای اتحادیه خبرنگاران گفت: « ما به مقامات امارت اسلامی پیشنهاد ایجاد میکانیزم حقوق بر مبنای اصول آنها برای حمایت از فعالیت آزاد رسانه‌ها و رسیدگی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران را داده بودیم که متاسفانه تا هنوز به این هدف نرسیدیم».

آقای لطفی تاکید کرد که مقامات طالبان تا کنون در این زمینه پاسخ روشن نداد و وقتی قضایای خشونت علیه خبرنگاران را با مسوولان طالبان در میان می‌گذاریم، آنان جواب شفاهی می‌دهند که شما فعالیت کنید، دیگر چنین مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی افزود؛ تا وقتی یک مکانیزم حقوقی برای رسیدگی به قضایای خشونت و حمایت از فعالیت‌های آزاد رسانه‌ها وجود نداشته باشد از خشونت و برخورد‌های سلیقه‌ی علیه خبرنگاران جلوگیری نمی‌شود.
این در حالی است که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، گردش آزاد اطلاعات و دسترسی به آن کاهش یافته و خبرنگاران هرازگاهی از سوی مسوولان با مشکلات مواجه اند.

ثبت بیش از 30 قضیه خشونت علیه خبرنگاران

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد