ثبت-مورد-خشونت-هدفمند-علیه-خبرنگاران-در-سال-جاری

مرکز خبرنگاران افغانستان، امروز دو شنبه(۲۷، حوت) در مراسمی تحت نام "روز ملی خبرنگار اعلام نمود که طی سال جاری ۹۲ مورد خشونت هدفمند علیه کارمندان رسانه ای به ثبت رسیده است.

به گزارش افغان نیوز: احمد قریشی، رئیس مرکز خبرنگاران افغانستان در این مراسم گفت؛ یافته های این مرکز نشان می دهد که در سال جاری 92 مورد خشونت هدفمند علیه خبرنگاران صورت گرفته که  شامل 18 مورد حمله مسلحانه بر تاسیسات رسانه ها و خبرنگاران، 14 مورد تهدید، 12 مورد لت و کوب و 10 مورد توهین به خبرنگاران می باشد.

آقای قریشی تصریح می کند که از میان 18 مورد حملات مسلحانه 13 مورد آن توسط افراد مسلح ناشناس و 2 مورد آن را طالبان انجام داده اند.

رئیس مرکز خبرنگاران افغانستان می افزاید که از 14 مورد تهدید خبرنگاران و کارمندان رسانه ای 5 مورد آن از سوی طالبان و 6 مورد آن اختطاف بوده که توسط زورگویان صورت گرفته است.

آمارهای این مرکز نشان می دهد که 12 مورد لت و کوب خبرنگاران نیز توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته و 10 مورد توهین و تحقیر خبرنگاران نیز شامل این آمار بوده که در این مرکز به ثبت رسیده است.

قریشی خاطر نشان ساخت که در سال جاری 20 مورد قتل و 18 مورد جراحت خبرنگار نیز در کشور صورت گرفته که عامل 13 مورد قتل و 11 مورد جراحت داعش و عامل 5 مورد قتل و 7 مورد جراحت خبرنگاران افراد مسلح ناشناس و عام بوده و همچنان 2 مورد قتل توسط گروه طالبان بوده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان اظهار داشت که آمار تهدیدات به مرگ خبرنگاران نیز در این سال ثبت شده است که از 14 مورد تهدید به مرگ 5 مورد از سوی طالبان و 6 مورد از سوی زورمندان به خبرنگاران بوده است.

احمد قریشی همچنان اضافه نمود؛ با این که آمار خشونت ها علیه خبرنگاران کمتر از سال گذشته بوده اما آنچه خبرنگاران و کارمندان رسانه ها را نگران می سازد هدفمند بودن حملات بالای آن می باشد.

این مرکز همچنان از 64 درصد محدودیت های دسترسی به اطلاعات از سوی مسوولان ارگان های دولتی نیز خبر می دهد که توسط خبرنگاران و کارمندان رسانه ای شکایت شده است.

در همین حال سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری حمایت و احترام به آزادی بیان و خبرنگار را وظیفه همه ارگان ها می داند و تاکید دارد که وجود خبرنگار و آزادی بیان باعث کاهش فساد، حکومت داری خوب، صداقت و عدالت اجتماعی و محو تبعیض در کشور خواهد شد.

آقای دانش از تمامی طرف های مذاکرات صلح خواست تا حقوق و جایگاه آزادی بیان و خبرنگار باید در جریان گفتگوهایشان مدنظر گرفته شود تا مردم بتوانند بر صلح دایمی و طرفین گفتگوها اعتماد کنند.

قابل ذکر است که در این مراسم 11 خبرنگار عنوان بهترین خبرنگاران و از میان آنان یک تن به حیث بهترین خبرنگار سال معرفی شد.

ثبت 92 مورد خشونت هدفمند علیه خبرنگاران در سال جاری

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد