ثبت-۳۸۰۰-مورد-خشونت-علیه-زنان-در-افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرده که در ده ماه گذشته سال جاری ۳۷۷۸ مورد خشونت علیه زنان را ثبت کرده که نسبت به سال گذشته تفاوتی نکرده ‌است.

به گزارش افغان نیوز: خانم سیما سمر، رئیس این کمیسیون روز، شنبه، چهارم قوس در یک نشست خبری در کابل گفت از مجموع خشونت‌های ثبت شده، ۱۳۵۱ مورد آن خشونت فیزیکی، ۱۸۶ مورد آن خشونت جنسی و بیش از ۱۰۹۰ مورد آن خشونت‌های لفظی و روانی بوده‌اند.

خانم سمر افزود که ۵۸۹ مورد خشونت‌ اقتصادی و ۵۵۷ مورد دیگر شامل خشونت‌های است که به عرف و عنعنات (سنت‌های اجتماعی) ناپسند افغانستان بستگی دارد.

او افزود که از ۱۳۵۱ خشونت جسمی انجام شده ۱۰۰۳ مورد شامل ضرب و شتم، ۱۹مورد سوختاندن، ۵۴ مورد مجروح کردن، ۲۲ مورد انجام کار اجباری، ۲۳۱ مورد قتل، چهار مورد قطع اعضای بدن و ۱۸ موارد نیز شامل دیگر نوع خشونت‌ها بوده است.

این نهاد افزوده زنان در نهادهای امنیتی افغانستان با انواع خشونت روبر هستند.

به گفته او، درتهیه این گزارش با ۶۵۱ زن در ارتش ملی، پلیس ملی و امنیت ملی افغانستان مصاحبه شده که آنان گفته دسترسی به فرصت‌های مساوی با مردان، بخصوص در زمینه آموزش ضمن خدمت را ندارند.

خانم سمر افزود که مصاحبه شوندگان گفته که به آنان حقوق و امتیازهای مشابه همانند مردان نیز داده نمی‌شود.

علاوه بر آن، مصاحبه شوندگان گفته که در تصمیم‌گیری‌های بزرگ در نهادهای امنیتی مشارکت ندارد.

او گفت که این کمیسیون به دولت افغانستان توصیه می‌کند که در واکنش به آزار و اذیت جنسی فرهنگ پاسخگوی را ترویج و به فرهنگ معافیت خاتمه داده شود.

ثبت ۳۸۰۰ مورد خشونت علیه زنان در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد