جنگ-فراه-از-سوی-ایران-رهبری-می-شود

مقامات محلی فراه مدعی اند که ایران مداخله مستقیم در ناامنی این ولایت دارد و می افزایند؛ نهاد های امنیتی، مسوولان محلی و حکومت مرکزی از این جریان با خبر هستند، اما ایران این ادعا را بی اساس میداند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: فرید احمد بختور عضو شورای  ولایتی فراه امروز شنبه ۱۰ سنبله به خبرنگار افغان نیوز گفت که مداخلات ایران در ناامنی شهر فراه از هیچ کس پوشیده نیست اما مردم از بی توجه حکومت مرکزی نگران هستند.

آقای بختور تصریح می کند که ایران از نا امن سازی افغانستان به نفع خود استفاده کرده وتلاش می کند که تروریزم در افغانستان رشد کند.

در همین حال محمود افخمی سرکنسول ایران در هرات این ادعا ها را بی بنیاد می خواند و می گوید که این ادعاها کمپاین انتخاباتی بخاطر جمع آوری رای در جریان انتخابات است.
او علاوه میکند که اتهام رهبری جنگ فراه از سوی ایران به خاطر خصومت های شخصی و نیز جمع آروی رای مردم  است.

سرکنسول ایران در هرات از روابط دوستانه ایران و مقامات فراه یادآوری کرد وگفت: ایران هیچگاه خواهان جنگ در افغانستان نمی باشد چرا که سودی برای آن حاصل نمی شود.

آقای افخمی می افزاید که نا امنی افغانستان علاوه بر این که به نفع ایران نیست بلکه زمینه قاچاق و انتقال موادمخدر را فراهم می سازد و زیان های قابل توجهی را برای ایران بوجود می آوردکه مقامات ایرانی چنین وضعیتی را قبول ندارند و تلاش می کنند تا همکاری و تعاون بیشتری با افغانستان داشته باشند.

از سوی دیگر محمد ناصر مهری سخنگوی والی فراه می گوید تا کنون هیچ اسناد موثقی از دخالت ایران در ناامنی فراه در دست نیست که ایران به صورت مستقیم در این جنگ دست دارد.

آقای مهری همچنان خاطر نشان ساخت که حضور و مداخله القاعده و پاکستان در جنگ و ناامنی فراه دیده شده است که در این مورد شواهد و اسناد کافی در دست است.

از سوی هم آقای فرید احمد بختور عضو شورای ولایتی فراه تاکید می کند که حکومت محلی به دلیل عدم امکانات و کمبود نیروهای امنیتی نمی تواند با تروریزم در این ولایت مقابله کند و حکومت مرکزی نیز به دلیل دوپارچگی درون حکومتی از اوضاع بیرون ارگ بی خبر و بی خیال است.

وی هشدار داد در صورتی که حکومت مرکزی نخواهد به این معضل و ناامنی توجه کند فراه به سرنوشت سایر ولایات ناامن و یا هم با سقوط مواجه خواهد شد.

اما محمد ناصرمهری سخنگوی ولایت فراه وضعیت فعلی فراه را قناعت بخش توصیف کرد و اظهار می دارد که مشکلات ترور و نا امنی ها در یک ماه گذشته کاهش یافته است.

سخنگوی والی فراه علاوه کرد که در مدت یک ماه حدود ۱۰ مورد ترور تنها در مرکز شهر رخ داده است که تمامی این قتل ها از سوی افراد ناشناس صورت می گرفت اما دولت با ایجاد ایست های بازرسی و گزمه های امنیتی مشکلات ترور و ناامنی ها را در سطح شهر تا حدودی کاهش داده است.

 آقای بختور عضو شورای ولایتی فراه بر نا امنی سراسری در این ولایت تاکید دارد و می گوید که ۱۱ ولسوالی فراه به جز مرکز در اختیار گروه های مخالف مسلح می باشد.

اما آقای مهری گفته های این عضو شورای ولایتی را رد کرده و می گوید که تحرکات مخالفان تنها در ولسوالی های خاک سفید، بالابلوک، بکوا و گلستان وجود دارد.

گزارش از حبیبه حبیبی

جنگ فراه از سوی ایران رهبری می شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد