جنگ-و-خلای-اطلاعاتی؛-صدها-خبرنگار-به-فرار-می‌اندیشند

حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید که در پی شدت جنگ و خشونت در ‌لایت‌های مختلف کشور، بیش از یک هزار خبرنگار بی‌کار شده‌ و شماری هم به فرار می‌اندیشند.

به گزارش افغان نیوز؛ نصیر احمد نوری، معاون نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان «نی» امروز پنج‌شنبه ( 21، اسد ) در مراسم تجلیل از روز جهانی جوانان، گفت که خبرنگاران محلی در ولایات کشور در بی‌سرنوشتی مطلق به سرمی‌برند.

وی گفت: «نشرات 60 رسانه‌ متوقف شده و بیش از یک هزار خبرنگار بیکار شدند که بیش از 200 تن آنها را خانم‌های تشکیل می‌دهند. بنابراین، نهاد نی تلاش دارد برای خبرنگاران کشور داد‌خواهی کند.»

در همین حال، شماری از خبرنگاران محلی که در اثر جنگ‌های اخیر از ولایات به کابل پناه آورده‌اند، می‌گویند: ما، در شرایط کنونی مثل گندم بین دو سنگ آسیاب آرد می‌شویم. 

سید عظیم هاشمی، خبرنگار محلی درشمال کشور می‌گوید:«طالبان پس از تصرف ولایات شمال اعلام کرده‌اند که مسوولان رسانه‌ها و خبرنگاران باید کار‌های شان را مطابق دستور آنها پیش ببرند.»

به گفته هاشمی؛ «اگر رسانه‌ها زیر تسلط طالبان کار کنند، حکومت محکم می‌گیرد که شما چرا به نفع طالب نشرات دارید؛ ما در بی‌سرنوشتی تمام قرار داریم.»

وی می‌گوید که طالبان به اعضای خانواده‌های ما نیز هشدار داده اند که خانه‌های ما را آتش می‌زنند؛ اکنون به کابل پناه‌ آورده‌ایم اما اگر وضعیت اینجا هم خراب شود، معلوم نیست سرنوشت ما چه خواهد شد.

از سوی هم، فیروز احمدی یکی از خبرنگاران محلی در ولایت تخار نیز می‌گوید: طالبان خانواده ما را تهدید کرده اند که به تخار برگردیم و کار رسانه‌ای را مطابق میل آنها انجام دهیم.

 آقای احمدی از نهاد‌های حامی رسانه‌ها می‌خواهد که زمینه انتقال خبرنگاران را در کشور‌های دومی و سومی مساعد بسازند. 

سمیع غیرتمند، خبرنگار محلی در ولایت قندهار گفت: 250 خبرنگار در این ولایت در بی‌سرنوشتی تمام به سر می‌برند و وضعیت آزادی بیان هر روز درحال بدتر شدند است.

این درحالی است که مسوولان «نی» در ارتباط به نگرانی جانی خبرنگاران می‌گوید: هیچ برنامه برای انتقال خبرنگاران به کشور‌های دومی و سومی وجود ندارد. زیرا ترک کشور دردی را دوا نمی‌کند، ما باید در کنار نیروهای امنیتی خویش استاده شده و برای آینده کشور مبارزه کنیم. 

به اساس معلومات حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان؛ 120 خبرنگار در 20 سال اخیر کشته شده‌اند.

جنگ و خلای اطلاعاتی؛ صدها خبرنگار به فرار می‌اندیشند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد