حالت-دفاعی-باید-به-حالت-تهاجمی-تبدیل-شود

در یک هفته اخیر حملات انتحاری و انفجاری به شکل بی‌سابقه افزایش یافته است که در اثر این حملات بیش از دو صد نفر کشته و حدود ۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند. آگاهان به این باور اند؛ تا زمان که نیروهای امنیتی افغان از حالت دفاعی به حالت تهاجمی تبدیل نشوند، آمار تلفات این نیروها با گذشت هر روز افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: مقام ها در وزارت امور داخله می‌گویند: عامل اصلی افزایش حملات انتحاری و انفجاری در کشور، شکست مخالفین دولت در ولایت‌ هلمند و ولایت‌ های شمال کشور می‌باشد، دشمنان مردم افغانستان توان مقابله با نیروهای امنیتی را در جبهات جنگ ندارند و بنابر این به قتل افراد ملکی در داخل مساجد روی آورده اند.

محمد نجیب دانش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت امور داخله در گفتگو با خبرگزاری افغان نیوز گفت: دشمنان مردم افغانستان توان مقابله با نیروهای امنیتی را در میدان‌های جنگ ندارند و بنابر این مردم ملکی را در داخل مساجد و دیگر مکان‌های غیر نظامی به قتل می‌رسانند که این نشان دهندۀ شکست آنان است.

 احزاب سیاسی مسئولان امنیتی را به بی‌برنامه گی متهم می‌کنند و می‌گویند؛ اگر مدیریت درست و کارساز در ارگان‌های امنیتی وجود داشته باشد، نیروهای امنیتی توان مقابله با مخالفین دولت را در هر شرایط دارند اما عدم مدیریت درست از سوی مسئولان امنیتی سبب شکست انان در جبهات جنگ در مقابل مخالفین دولت می شود.

انور الحق احدی، رئیس جبهه ملی نوین افغانستان می‌گوید: مسئولان امنیتی افراد مسلکی نیستند و همین امر سبب شکست نیروهای امنیتی در مقابل دشمنان مردم افغانستان شده است.

احدی گفت: برای مقابله با مخالفین دولت باید نیروهای امنیتی از مدیریت درست برخوردار باشند تا بتوانند در مقابل دشمنان مردم افغانستان جنگ کنند اما عدم مدیریت این نیروها سبب شده است که انان از روحیه کم در میدان‌های جنگ برخوردار باشند که این امر سبب افزایش تلفات نیروهای امنیتی شده است.

 آقای دانش می‌گوید: نیروهای امنیتی در مقابل دشمنان این ملت شب و روز مبارزه می‌کنند اما مخالفین دولت روش جنگ خود را تغییر داده اند و افراد ملکی را در اماکن عمومی مانند مساجد هدف قرار میدهند این نشان دهنده شکست انان در مقابل نیروهای امنیتی است.

دولت وزیر سخنگوی وزارت دفاع ملی نیز میگوید: مخالفین دولت در جنگ رو در رو با نیروهای امنیتی شکست خورده اند و افراد ملکی را در مساجد هدف قرار میدهند که با این عمل خودشان میخواهند انتقام شکست خود را از مردم ملکی بگیرند.

این در حالیست که شیخ موسی رضایی، یک تن از عالمان دین گفت: حملات انتحاری و انفجاری در داخل خانه خدا و کشتن افراد بی گناه در دین اسلام جای ندارد و دین اسلام مخالف ریختن خون است و کسانی که چنین اعمالی را مرتکب میشوند مسلمان نیستند و اگر این افراد هدف سیاسی داشته باشند نیز باید با دولت جنگ کند نه اینکه افراد ملکی را به قتل برسانند.

آقای رضایی تاکید کرد: هدف به قتل رساندن مردم در داخل مساجد و دیگر اماکن عمومی ایجاد ترس و وحشت بوده و می خواهند افغانستان را همانند سوریه میدان جنگ مذهبی بسازند که موفق نخواهند شد.

او افزود: مردم افغانستان؛ شیعه و سنی نشان داده اند که با حملات انتحاری و انفجاری فریب دشمنان این وطن را نمی خورند و هیچ وقت در مقابل هم قرار نمی گیرند.

در همین حال آگاهان نظامی به این باور اند که نیروهای امنیتی همواره در حالت دفاعی قرار داشته اند که این حالت بسیار خطرناک است و مخالفین در هر جای که دل شان بخواهند هدف خود را عملی میسازند.

محمد اگل مجاهد آگاه نظامی در گفتگو ویژه با خبرگزاری افغان نیوز گفت: نیروهای امنیتی توان مقابله با مخالفین را در همه عرصه‌ها دارند اما تا زمانی که این نیروها به حالت دفاعی قرار داشته باشند و بالای لانه‌های مخالفین حملات تهاجمی انجام ندهند، این نیروها پیروز شده نمی توانند.

آقای مجاهدافزود: جنگ افغانستان جنگ خود افغان‌ها نیست بلکه جنگ استخبارات منطقه و جهان است که هر روز جان ده‌ها شهروند بی گناه این ملت را می گیرد.

به گفته این آگاه نظامی مسئولان امنیتی افراد لایق اند اما مشکل در جای دیگر است، نیروهای امنیتی انگیزه برای جنگ ندارند چرا که بعضی از افراد سیاسی مخالفین دولت را برادر خطاب می کنند و سران حکومت نیز دشمنان مردم را مخالفان سیاسی یاد می کنند، این وضعیت انگیزه را از نیروهای امنیتی گرفته است.

در افغانستان تعریف مشخص از دوست و دشمن وجود ندارد و تا زمانی که این مشکل ادامه داشته باشد وضعیت کشور بهبود پیدا نمی کند.

این آگاه نظامی افزود: برای مقابله با دشمنان مردم افغانستان باید نیروهای اوپراتیفی در هر ولایت ایجاد شود تا حملات دشمن را در آغاز خنثی سازند. به گفته مجاهد راه دیگر برای مقابله با مخالفین دولت، حکومت ایجاد گروه مسلح شبیه مخالفین است تا انها مخالفان را در جبهات جنگ از بین ببرند.

به گفته این آگاه نظامی عمده ترین دلیل افزایش حملات مخالفین، فشار سیاسی امریکا بالای پاکستان بوده که در راهبرد جدید امریکا، بر نابودی لانه های تروریستان در خاک پاکستان تاکید شده است.

حملات انتحاری و انفجاری در یک هفته اخیر به شکل بی‌سابقه افزایش یافته است که تنها در دو روز گذشته، جان بیش از دو صد نفر را گرفته و حدود 500 نفر دیگر را نیز زخمی کرده اند.

 

حالت دفاعی باید به حالت تهاجمی تبدیل شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد