حضور-اتباع-خارجی-در-فاریاب-و-همکاری-آنان-با-گروه-طالبان

والی فاریاب می‌گوید که در دوهفته اخیر ۴۰ خانواده اتباع خارجی که بیشتر آنان ازبیکستانی هستند، در ولسوالی‌های گرزیوان، المار و کوهستان این ولایت جابجا شده اند و با آمدن آنان جنگ در فاریاب شدت یافته است.

به گزارش افغان نیوز: نقیب‌الله فایق، والی فاریاب امروز( دوشنبه، 13، عقرب) طی یک نشست خبری در کابل که به منظور دست‌آورد‌ها و مشکلات ولایت‌های فاریاب، غزنی و بامیان برگزار شده بود، گفت؛ اطلاعات امنیتی و استخباراتی نشان می‌دهد که حضور اتباع خارجی در این ولایت افزایش یافته و هم اکنون عبدالعزیز، پسر طاهر یلداش، رهبر تحریک ازبیکستان در یکی از روستاهای ولسوالی المار این ولایت حضور دارد.

آقای فایق با تاکید بر اینکه حضور اتباع خارجی برای ولایت فاریاب نگران کننده است، گفت  شهروندان خارجی‌ که در این ولایت جابجا شده اند، افکار داعشی دارند؛ اما به دلیل همزبانی شماری از آنان با سرگروه‌های طالبان با این گروه یکجا شده و برای جنگجویان گروه طالبان ساختن ماین و استفاده از سلاح تک تیر انداز را آموزش می‌دهند.

والی فاریاب گفت که این ولایت در شش ماه گذشته یکی از ولایت‌های امن نسب به ولایت‌های شمال و شمال شرقی کشور بوده است. در شش ماه گذشته هیچ ولسوالی به دست گروه طالبان سقوط نکرده و  نیروهای امنیتی توانسته اند که ولسوالی بلچراغ این ولایت را از گروه طالبان پس بگیرند.

آقای فایق از حکومت داری خوب در ولایت فاریاب یاد کرده و گفت: « پیش از این حضور زنان در ادارات دولتی کم رنگ بود و در 16 ماه گذشته 400 زن شامل ادارات دولتی شده اند».

در همین حال، وحیدالله کلیمزی، والی غزنی از دست‌آوردهای نیروهای امنیتی یاد کرده و گفت که در نتیجه تلاش نیروهای امنیتی، امسال ولسوالی های ده یک، جیغتو و خواجه عمری که سال گذشته به دست گروه طالبان بود، پس گرفته شده است.

آقای کلیمزی گفت که از آغاز سال تا کنون حملات هوایی و زمینی بر گروه طالبان صورت گرفته است که در نتیجه آن نزدیک به 6صد جنگجویی طالب به شمول 57 سرگروه شان کشته و نزدیک به 260 تن دیگر آنان زخمی شدند.

والی غزنی گفت که راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌های جیغتو، مالستان، جاغوری، ناور و رشیدان همچنان دره قیاق که پیش از این در اختیار گروه طالبان بود، از سوی نیروهای امنیتی پس گرفته شده و برای تامین امنیت بهتر در مسیر این راه‌های موصلاتی، پاسگاه امنیتی ایجاد شده است.

محمد طاهر زهیر، والی بامیان نیز از نام امن بودن مسیرهای که به بامیان منتهی می‌شود، یاد کرده و گفت: مسیر های جلریز و دره غوربند که از مرکز کشور به بامیان منتهی می شود، نا امن است. یعنی جلریز یکی از ناامن ترین مسیر‌ها در سال جاری برای مردم بامیان بوده است.

آقای زهیر گفت که بامیان مرکز برگزاری جشنواره‌های فرهنگی است که در جریان امسال 16 جشنواره برگزار شده که جشن دمبوره در چند ماه پیش با اشتراک 30 هزار نفر برگزار شد.

آقای زهیر افزود؛ بامیان یک از شهرهای دیدنی و توریستی است که در سال 96 خورشیدی بیش از 350 هزار نفر و در سال گذشته به دلیل ناامن بودن مسیرهای منتهی به بامیان 16 هزار نفر، همچنان در جریان امسال 220 هزار نفر از این ولایت دیدار کرده‌اند.

والی بامیان از رشد فرآوردهای زراعتی این ولایت در جریان امسال یاد کرده و گفت که در بامیان 380 هزار متریک تن کچالو تولید شده است که در مقاسیه به سال گذشته 25 درصد افزایش را نشان می دهد. اما؛ او گفت که کچالویی بامیان در بیرون از کشور بازار مشخص ندارد و کم تر به بیرون از کشور صادر می‌‎شود.

به گفته آقای زهیر، هم اکنون سه پروژه کلان ملی در بامیان از جلمه پروژه سرک یکاولنگ – دره صوف که دهلیز شمال به جنوب افغانستان به شمار می‌رود و سرک دوشی – بامیان که بدیل سالنگ است، همچنان پروژه برق بامیان در حال تطبیق و کار سبستیشن برق این ولایت 50 درصد پیش رفته است.

حضور اتباع خارجی در فاریاب و همکاری آنان با گروه طالبان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد