حمایت-استادان-دانشگاه‌های-معتبر-جهان-از-مردم-افغانستان

شماری از استادان دانشگاه‌های معتبر امریکا، اروپا، استرالیا، هند و برخی کشورهای دیگر از جامعه جهانی خواسته اند که طالبان را به خاطر نقض حقوق مدنی و بشری مردم افغانستان مسوول بدانند.

به گزارش افغان نیوز؛ آنان با نشر بیانیه‌یی خواستار دسترسی مردم افغانستان به کمک‌های بشری شده و گفته اند؛ هراداره‌ای که مردم افغانستان را از حقوق اساسی، آزادی بیان، آزادی اجتماعات و آزادی حرکت محروم و ترس و وحشت ایحاد کند، چنین اداره‌ای را نکوهش می‌کنند.

این استادان از امریکاف اتحادیه اروپا، کشورهای منطقه و سازمان های بین المللی به شمول سازمان ملل متحد و سازمان کشورهای اسلامی خواسته اند که طالبان را تا زمان ایجاد حکومت همه شمول و پذیرفتن ارزشهای دموکراتیک و کثرتگرایی، به رسمیت نشاسند.

آنان برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان شرایطی را پیشنهاد کرده اند که شامل حفظ حقوق بشری افغانها مطابق قوانین بشری جهانی، حفظ حقوق مدنی و سیاسی زنان مطابق مواد مندرج در قانون اساسی مصوب سال ۲۰۰۴ ، عقب نیشینی نیروهای طالبان از دره پنجشیر و حل منازعه بین طرفين از طريق گفتگو، می‌شود.

آنان همچنان پیشنهاد کرده که طالبان باید اعمال خشونت برضد کسانی‌که بانهاد های بین المللی کار کرده‌اند را متوقف و به برگذاری انتخابات تحت نظارت ناظرين بین المللی در ۶ تا ۱۲ ماه آینده تن دهند و به جامعه مدنی افغانستان و تحفظ حق آزادی بیان و آزادی علمی احتران بگذارند.

این در حالی است که طالبان به تاریخ 24 اسد بر کابل تسلط یافت و پس از آن هزاران نفر به امید فرار از افغانستان به میدان هوایی کابل هجوم بردند. مقاومت نظامی در پنجشیر و تظاهرات صلح آمیز در قسمتهای مختلف کشور در برابر طالبان آغازشد.

حمایت استادان دانشگاه‌های معتبر جهان از مردم افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد