حمایت-مقامات-دولتی-از-افراد-مسلح-غیر-مسوول-در-پروان

شمای از منابع محلی ولایت پروان گزارش می دهند که افراد مسلح غیر مسوول تحت رهبری برخی از مقام های دولتی در این ولایت فعالیت های مسلحانه انجام می دهند.

به گزارش افغان نیوز: میر محمد الله منیب، عضو شورای ولایتی پروان امروز چهار شنبه( 1، جوزا) در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز گفت که وضعیت امنیتی پروان نسبت به سالهای گذشته خوب است؛ اما گروه طالبان و افراد مسلح غیر مسوول در برخی از ولسوالی ها و مرکز این ولایت به گونه ای گسترده فعالیت دارند.

محمدالله منیت افزود: فعالیت طالبان به صورت گروهی در ولسوالی های غوربند وشیندار بیشتر بوده و اکنون این ولسوالی ها تحت تصرف کامل طالبان قرار دارد و نیروهای امنیتی نمی توانند در آن مناطق  وارد شوند؛ اما افراد مسلح غیر مسوول در تمام ولسوالی های پروان جرم و جنایاتی از قبیل قتل، سرقت، راهزنی، دزدی و غیره انجام می دهند.

وی گفت که هرچند هویت اصلی این گروه مشخص نیست؛ اما به گونه ای پنهانی به حمایت نهاد های دولتی فعالیت می کنند.

آقای منیب اظهار داشت که باشندگان ولسوالی های غوربند و شیندواری این ولایت از حملات راکتی شبانه طالبان نگران اند و نیروهای امنیتی با تجهیزات کمی که در اختیار دارند، نمی تواند وارد این ولسوالی ها شوند.

حسیبا عفت یکی دیگر از اعضای شورای ولایتی پروان در این مورد گفت که در مقایسه با سال های گذشته وضعیت امنیتی پروان نسبتا خوب است؛ اما گروهای تروریستی، افراد مسلح غیر مسوول و طالبان به صورت گروهی و پراکنده در تمام ساحات این ولایت فعالیت دارند.

خانم عفت همچنان گفت که این افراد شب هنگام وارد عمل می شوند و با انجام جرایمی چون سرقت، راهزنی و قتل از مسیر شاهراه ها و راه های ترانزیتی پول دریافت می کنند و اموال مسافران را به زور می گیرند، در صورت برخورد  آنان را به قتل می رسانند.

وی همچنان گفت: شمار زیادی از مسوولان ولایت پروان و محلی می دانند که این گروه تحت رهبری چه کسانی فعالیت دارند اما توانایی مبارزه با آنان را ندارند.

بانو عفت که بخاطر امنیت جانی اش نخواست نامی از رهبران این گروهی های تروریستی را ببرد، گفت: آنان افرادی هستند که قبلا در بست های بلند دولتی کار می کردند، اما حالا که خلع سلح شده اند، تلاش می کنند با این روش از مردم باج گیری کنند.

وی گفت: این گروه به تنهای و بصورت آزاد فعالیت دارد و هیچ گونه همکاری با گروه طالبان ندارد، بیشترین اعضای این گروه مسلح را جوانان بیکار و معتاد تشکیل می دهند.

او همچنان تصریح نمود که هرگاه اعضای این گروه توسط نیروی های امنیتی دست گیر شوند، با میانجی گری برخی از مقامات بلند رتبه دولتی دوباره آزاد می شوند.

به گفته وی؛ ایجاد نا امنی ها از سوی این گونه افراد مسلح غیر مسوول در ولایت پروان، باعث شده که شماری از مکاتب از سوی گروه طالبان مدیریت شوند و حتی معلمان و نصاب درسی را نیز آنان تعیین کنند. از سوی هم، در مناطق تحت کنترل طالبان، دختران تا صنف ششم مکتب می توانند درس بخوانند.

او از فعالیت طالبان در این ولایت گفت که جنگجویان گروه طالبان فقط در شاهراه های کابل- پروان و پروان - بامیان با گذاشتن ماین های کنار جاده ای و اختطاف مسافران فعالیت می کنند.

در همین حال، عصمت الله محمودی عضو دیگر شورای ولایت پروان همچنان فعالیت گروه های تروریستی در این ولایت را تایید کرده گفت که حضور افراد مسلح غیر مسوول امنیت این شهر را برای مردم از بین برده اند. 

محمودی که نخواست مشخصا از فرمانده گروه افراد مسلح غیر مسوول نام ببرد، تاکید داشت؛ اکثر آنان از سوی مقامات دولتی حمایت می شوند و به گونه ای پنهانی دست به این جنایت می زنند. از سوی هم، نیروهای امنیتی توان مبارزه با این گروه را ندارند و دولت باید در این عرصه اقدام جدی نماید.

حمایت مقامات دولتی از افراد مسلح غیر مسوول در پروان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد