حملات-راکتی-در-روز-استقلال-پیام-سنگین-سیاسی-دارد

آگاهان امور می‌گویند که حملات راکتی در روزاستقلال نشان دهند ضعف مدیریت در نهادهای امنیتی و کشفی کشور است و پیام سیاسی این حملات نسبت به تلفات و حسارات آن برای حکومت سنگین‌تر است.

به گزارش افغان نیوز: اسدالله ندیم، آگاه نظامی امروز( چهار شنبه، 29 اسد) در گفتگو با آژانس افغان نیوز گفت که شلیک 14 راکت در روز جشن استقلال حکومت افغانستان را در نزد شهروندان و کشورهای جهان ضعیف و ناتوان جلوه داده است.

این در حالی است که روز گذشته هم زمان با جشن استقلال کشور 14 فیر مرمی راکت در شهر کابل از دو عراده موتر تیز رفتار از مربوطات حوزه‌های شانزدهم، هفدهم امنیتی به سمت حوزه‌های اول، دوم، نهم، دهم و شانزدم امنیتی شلیک شده است.

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله گفته است که شمار قربانیان حملات راکتی دیروز (سه‌شنبه، ۲۸ اسد) به سه کشته و ۱۶ زخمی افزایش یافته است که دو کارمند دولی نیز در جمع کشته شدگان حملات راکتی شامل‌اند.

به باور آقای ندیم راکت پراکنی‌های روز جنش استقلال پیام سیاسی آن نسبت به تلفات و خسارات آن سنگین‌تر است و شلیک 14 راکت ضعف مدیریت در نهادهای نظامی را نشان می‌دهد و پرسش جدی این است که چطور ارگان‌های کشفی نتواسته دستگا شلیک راکت و موتر حامل آن را کشف و ضبظ نماید.

مصطفی شهابی، آگاه سیاسی نیز می‌گوید که ضعف مدیریتی در حکومت به اوج خود رسیده و حکومت حتی برای روزهای ملی هم تامین امنیت کرده نمی‌تواند.

آقای شهابی گفت: «افغانستان هنوز هم مستقل نیست و هیچ تصمیم بزرگ در سطح سیاسی مستقلانه گرفته نمی شود، حتی تامین امنیت کشور که با منافع شماری از کشورها در تقابل است در تامین آن ما مستقل عمل کرده نمی توانیم».

او افزود که حکومت کنونی در نزد افکار عموی یک حکومت ناکام است و راکت پراکنی روز گذشته که در روز جشن استقلال کشور صورت گرفت، ناکامی آن را در بخش نظامی چند برابر نشان می‌دهد.

به گفته آقای شهابی هرچند حکومت برای اینکه نشان دهد افغانستان کشور مستقل است، تبلیغات زیادی انجام می‌دهد؛ اما حملات راکتی در روز جشن استقلا نشان می‌دهد که حکومت حتی توان تامین امنیت از روزهای ملی را ندارد و طرف‌های که با حکومت و استقلال کشور مخالف است در چنین روزی توان نظامی خود را به نمایش می گذارند.

آقای شهابی تاکید کرد که حملات راکتی در روز جشن استقلال و با تدابیر جدی امنیتی که در این روز گرفته می‌شود موضع حکومت را در نزد مخالفان از جمله گروه طالبان ضعیف جلوه می‌دهد.

بااین‌حال، این آگاهان می‌گویند که جشن استقلال از روزهای ملی کشور است و باید تمامی شهروندان در آن شریک باشد؛ اما «متاسفانه» روزهای ملی به یک وقوم و یک سمت تعلق گرفته است.

آقای ندیم گفت که حکومت باید روزهای ملی را به یک پروسه فراگیر و ملی تبدیل نماید و از سیطره یک قوم و گروه خاص بیرون کند.

بااین‌همه، روز گذشته(28 اسد) از صد و یکمین سالروز استقلال کشور با گذاشتن دسته‌ای گل در پای منار آزادی از سوی رییس جمهورغنی، گرامی داشت شد.

حملات راکتی در روز استقلال پیام سنگین سیاسی دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد