خشونت-علیه-خبرنگاران-۵۰-درصد-کاهش-یافته-است

رییس کمیته مصئونیت خبرنگاران می گوید که گزارش شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی نشان می دهد که خشونت علیه خبرنگاران ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش افغان نیوز: نجیب شریفی، رئیس کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان امروز پنج ( ۲۷ سرطان) طی کنفرانس مطبوعاتی، گفت که گزارش شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی نشان می دهد که خشونت علیه خبرنگاران ۵۰ درصد کاهش یافته اما این آمار به معنی رضایت مندی جامعه رسانه‌ی نیست و باید بیشتر تلاش شود.

رئیس کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان تصریح می کند که از میان ۴۵ مورد خشونت های که علیه خبرنگاران صورت گرفته است در ۲۰ مورد آن حکومت و نیرهای امنیتی دخیل بوده اند.

آقای شریفی می افزاید که از میان آمار ارایه شده ۳ مورد قتل، ۶ مورد زخمی، ۵ مورد لت و کوب، ۱۹ مورد توهین و تحقیر، ۱۰ مورد تهدید، یک مورد بازداشت غیر قانونی و یک مورد اخراج بی دلیل از وظیفه گفته شده است.

در این گزارش به ثبت رسیده است که ۸ مورد خشونت ها از سوی مخالفان حکومت یا داعش و طالبان، ۸ مورد از سوی افراد مسلح ناشناس، ۶ مورد از سوی زورمندان، ۳ مورد از سوی مسوولان رسانه ها به وقوع پیوسته است.

شریفی همچنان اظهار داشت که بیشترین مورد ثبت شده خشونت ها علیه خبرنگاران در جنوب شرق کشور و کمترین مورد خشونت علیه خبرنگاران در زون غرب رخ داده است.

کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان در این گزارش آورده است که سال ۲۰۱۹ به تناسب سال گذشته  آمار خشونت علیه خبرنگاران کاهش یافته است که اقدامات مصئونیت از سوی رسانه ها، گفتگوهای صلح و استفاده از کلاه و واسکت ایمنی برای خبرنگاران از دلایل کاهش خشونت ها عنوان شده است.

با این وجود، نهاد مصئونیت خبرنگاران هشدار می دهد؛ در صورتی که خبرنگاران از مصئونیت و حمایت حکومتی برخوردار نشود، آمار خشونت های علیه خبرنگاران در حال تغییر خواهد بود.

این درحالی است که خبرنگاران از عدم امنیت و خشونت های غیر قابل پیش بینی نگران اند و از حکومت می خواهند تا در باب گفتگوهای صلح با مخالفان کوشا باشد.

خشونت علیه خبرنگاران ۵۰ درصد کاهش یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد