خطر-هسته‌گذاری-داعش-و-تسلط-طالبان-بر-افغانستان

نهادهای استخباراتی هشدار داده‌اند که اگر سربازان امریکایی افغانستان را ترک کنند، ضمن بازسازی داعش و القاعده، احتمال می‌رود که طالبان در دو یا سه سال آینده بر بخش‌های بیشتری این کشور تسلط پیدا کنند.

به گزارش افغان نیوز: نیویورک تایمز، امروز (شنبه، 7 حمل) در گزارشی به نقل از مقام‌های استخباراتی امریکا می‌نویسد که خروج زودهنگام از افغانستان دریچه‌یی را برای بازسازی قدرت القاعده در این کشور باز خواهد کرد.

یک ارزیابی محرمانۀ استخبارات امریکا نشان می‌دهد که خروج شتاب‌زدۀ نیروهای خارجی از افغانستان به دو گروه مهم تروریستی (داعش و القاعده) فرصت خواهد داد که قدرت از دست رفتۀ‌شان را در این کشور باز یابند.

این مقام‌های استخباراتی امریکا که از آنان در این گزارش نام‌ برده نشده است، خاطرنشان می‌سازند که طالبان نیز از خروج زودهنگام نیروهای خارجی برای تسلط بر ساحات بیشتری از خاک افغانستان استفاده خواهند کرد.

این در حالی است که جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا به تازه‌گی خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان تا اوایل ماه «می» سال روان میلادی را از نظر تخنیکی ناممکن توصیف کرده است. آقای بایدن اما یادآور شده است که به احتمال زیاد نیروهای امریکایی تا سال آیندۀ میلادی به صورت کامل افغانستان را ترک خواهند کرد.پ

گروه طالبان موقف اخیر بایدن در پیوند به مسألۀ خروج نیروهای خارجی از افغانستان را مبهم توصیف کرده و از واشنگتن می‌خواهد که نیروهای خود را طبق توافق‌نامۀ صلح دوحه از افغانستان بیرون کند.

خطر هسته‌گذاری داعش و تسلط طالبان بر افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد