دادگاه-نظامی-طالبان-خالد-قادری-را-به-یک-سال-زندان-محکوم-کرده‌است

سازمان گزارشگران بدون مرز« RSF» می‌گوید که دادگاه نظامی امارت اسلامی در هرات یک خبرنگار را به یک سال زندان محکوم کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ سازمان گزارشگران بدن مرز« RSF» روز چهارشنبه( ۲۱ ثور) با نشر گزارشی گفته است خالد قادری، شاعر و خبرنگار رادیو نوروز هفته‌ای گذشته توسط محکمه نظامی امارت اسلامی در هرات محکمه شده است.

این سازمان افزوده است که پس از بازداشت قادری توسط استخبارات امارت اسلامی در ۱۷ مارچ، خانواده‌ او چندین روز از سرنوشت‌اش اطلاعی نداشتند.

این سازمان تصریح کرده که قادری متهم به انتشار مطالب انتقادی از طالبان در فیسبوک است اما؛ قادری در دفاع از خود در دادگاه گفته است: «متوجه اشتباهاتم شدم و پست‌ها را از صفحه‌ی فیسبوکم پاک کردم».

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که این نخستین بار  است که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان یک روزنامه‌نگار توسط یک دادگاه نظامی محاکمه می‌شود. این سازمان، محاکمه‌ قادری و حکم علیه او را غیرقانونی خوانده است.

با این حال این سازمان گفته است که دولت طالبان به وعده‌ی خود مبنی بر اعمال قانون مطبوعات افغانستان عمل نکرده است. براساس این قانون، شکایات علیه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها قرار است توسط کمیسیون بررسی جرایم رسانه‌ای رسیدگی شود.

رضا معینی، مسوول گزارشگران بدون مرز ایران و افغانستان گفته است: «ما بازداشت‌های خودسرانه و این محکومیت را محکوم می‌کنیم و خاطرنشان می‌کنیم که براساس قانون مطبوعات مارچ ۲۰۱۵ که هنوز رسماً در حال اجرا است، استخبارات و دادگاه‌های نظامی حق مداخله‌ی مستقیم در پرونده‌های رسانه‌ای یا دستگیری خبرنگاران را تا زمانی که کمیسیون تأیید جرائم رسانه‌ای ارزیابی نکرده است، ندارند».

این در حالی است که سازمان‌های بین‌المللی از محدودیت آزادی بیان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و بازداشت خبرنگاران را زیان سنگین به پیکر آزادی مطبوعات می‌دانند.

دادگاه نظامی طالبان خالد قادری را به یک سال زندان محکوم کرده‌است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد